När man säljer på nätet i Indien har man inte samma utvecklade nätverk för logistik att luta sig på som i exempelvis Sverige. Detta är något som e-handlare i Kina även tampas med.
Då gäller det ofta att själv investera i sitt eget logistiknätverk. Att äga större delen av kedjan mot slutkund skadar förstås inte heller.
Indiska Snapdeal ska nu börja slänga stora pengar på logistiken. Man har köpt en andel i logistikföretaget GoJavas. Ett företaget som erbjuder fulfillment-tjänster, cash on delivery och att kunna följa leveransen i realtid. Tjänster som ska vara populära i Indien.
Prova vid leverans
De har faktiskt även en tjänst vid namn GoOpen, som är en så kallad "open delivery". Den som lämnar över paketet väntar därmed vid dörren och låter kunden exempelvis testa olika plagg för att sedan potentiellt returnera delar av ordern direkt. Detta är ett fenomen som vi skrivit om tidigare.
Snapdeal ska nu dra nytta av denna investering i GoJavas och samtidigt meddelar man att man kommer avsätta 150 till 200 miljoner dollar till logistiken detta år. Med detta hoppas man kunna leverera inom fyra timmar i flera städer i landet.
Källa: Firstpost