I fjol lanserade Snapchat en ny funktion i sin app. Ett virtuellt provrum vid namn Dress Up som gör det möjligt att testa kläder och skor med hjälp av AR, augmented reality. En tjänst som verkar ha varit uppskattad av e-handlare, och Snapchat har inte legat på latsidan.
Tidigare i år lanserade Snap sin nya tjänst AR Enterprise Services, ARES. En tjänst som gör det möjligt för företag att integrera Snaps AR-teknik i sina appar och webbplatser, samt i den fysiska världen. Nu har Snap vidareutvecklat sin ARES-tjänst ytterligare med något man kallar AR Mirrors.
En digital spegel med AR-teknik som gör det möjligt för kunder att virtuellt prova kläder och produkter i fysiska butiker.
Vårt mål är att få människor till att använda sin tid mer effektivt i den riktiga världen istället för att bli uppslukad i den virtuella, säger Bobby Murphy, Snaps tekniska chef i en kommentar.
AR-speglarna har pilottestats av en Nike-butik i Williamsburg, New York, sedan i höstas. Testet slog väl ut och nu planerar Nike att rulla ut tekniken i flera butiker över hela USA. Även kedjan Men's Wearhouse har nappat på idén och ska nu testa dem i en av sina butiker i Paramus, New Jersey.