ANNONS

Snapchat storsatsar på AR-shopping med ny teknik

Puma först ut att testa Snapchats nya teknik

Ett virtuellt provrum i appen.

ANNONS

I slutet av förra veckan så lanserade det sociala nätverket Snapchat en helt ny sektion i sin mobila app. Den har fått namnet Dress Up, och precis som namnet antyder så kan man testa kläder och skor via funktionen.

Det hela sker med Snapchats AR-lenses, vilket är företagets teknik för augmenterad verklighet, eller helt enkelt VR-teknik som synkas med det du ser genom kameran. Du kan helt enkelt prova kläder och skor med hjälp av Snapchats kamera.

Hoppas e-handlare ansluter

Konceptet är inte nytt men Snapchat tar nu ett omtag på området och lanserar alltså en helt ny avdelning dedikerad till fenomenet. Men mer intressant är kanske de verktyg man släpper för handlare. Verktyg som ska hjälpa företag och varumärken att bli en del av Dress Up och hela AR-funktionen.

Att man vill ha med handlarna på tåget är förstås för att man hoppas att kunderna också ska köpa produkterna i “Dress Up”, inte bara prova dem. Därför har man tagit fram verktyg som ska göra det så enkelt som möjligt för företag att få med sina produkter. I teorin ska de endast behöva koppla ihop sin egen e-handel med Snapchat.

2D blir 3D

Snapchat har bland annat lanserat “Snap AR Image Processing” som ska ta vanliga 2D-bilder och förvandla dem till 3D-modeller anpassade för AR-upplevelsen. Modeller som kunderna sedan kan prova virtuellt med hjälp av AR-kameran. Tekniken för att förvandla vanliga bilder ska komma ifrån företaget Forma, som Snapchat förvärvat, rapporterar The Verge.


Hur det kan se ut när man använder tekniken (Källa: Snapchat)

Tidigare har Snapchat gjort det möjligt att, med hjälp av kameran, identifiera produkter användaren ser. Nu verkar man alltså vilja knyta ihop säcken från att se en produkt till att kanske prova den via AR och sedan även köpa den direkt i Snapchat.

Företaget kommer även att låta e-handlare köpa in AR-tekniken för att använda den i sina egna appar. Här ska Puma vara bland de första att testa Snapchats teknik i sin egen mobila app.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se