När den sociala fotoalbum-kanalen Instagram lanserades 2010 var det nog inte mÃ¥nga som trodde att den senare skulle bli en förlängning av e-handeln. Idag används Instagram av bÃ¥de privatpersoner och företag till att antingen inspirera, marknadsföra eller sälja via kanalen.Â
Det var så sent som i slutet av mars som Instagram lanserade sin egen checkout som möjliggör för kunden att köpa en produkt direkt via Instagrams egna e-handelskassa.
LÄS ÄVEN: Instagram lanserar egen checkout
Men redan i början av 2018 var den socialamedie-kanalen igÃ¥ng med sitt e-handelsfokus. DÃ¥ implementerade Instagram ett verktyg, en knapp, som kunde placeras i bÃ¥de bilder och videor. Knappen tog den som klickade på den direkt till e-handeln som hade varan i frÃ¥ga.Â
LÄS ÄVEN: E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige
Nu har konkurrenten Snapchat lanserat en egen version av shoppingfunktionen. Men det är inte heller första gÃ¥ngen.Â
Under 2018 kom Snapchat ut med en funktion vid namnet "Store" som var företagets första försök till en e-handel i appen som lät användaren handla direkt i Snap-kanalen. DÃ¥ sÃ¥lde Snapchat bland annat mjukisdjur i form av Snapchats välkända dansande varmkorv och företagets spöklogotyp.Â
LÄS ÄVEN: Köp en mjukiskorv i Snapchats nya e-handel
Snapchats senaste köpfunktion är en utveckling av den tidigare e-handelsimplementeringen i appen. Funktionen är dock i en betatest-fas och testas endast på fem influencers; Kylie Jenner, Kim Kardashian West, Shay Mitchell, Spencer Pratt och Bhad Bhabi. Det rapporter Digiday.
Följarna till dessa influencers kan nu, med den nya swipe-up-funktionen, komma åt en "shop"-knapp som leder till influencerns butik på Snapchat. Företaget har nu byggt in en checkout, med hjälp av e-handelsplattformen Shopify, så att kunden kan handla direkt i appen utan att lämna Snapchat.
Shoppingfunktionen ska göra Snapchat till en mer attraktiv plattform för influencers, och driva större engagemang till Snapchats sociala nätverk. De första fem personerna som har fÃ¥tt tillgÃ¥ng till e-handelsfunktionen säljer för tillfället smink, handväskor, smycken och kläder. Men än sÃ¥ länge är det endast användare i USA som kan shoppa i beta-versionen.Â
Snapchat har redan gått ut med att de ska utöka antalet officiella influencers som testar den nya funktionen under de närmaste veckorna, och om allt går enligt plan ska den expandera ännu mer redan i år.