Den sociala medieplattformen Snapchat har summerat årets första kvartal. Bolagets omsättning steg med 66 procent till 6,5 miljarder kronor. Men rörelseresultatet (Ebitda) tog en rejäl smäll. Det sjönk med över 97 procent, från 686 miljoner kronor samma period i fjol till knappt 17 miljoner i år.
Den genomsnittliga Snapchat-användaren är mellan 13 och 24 år. Plattformen uppger att man under perioden har haft 280 miljoner aktiva användare dagligen, vilket är en ökning med 15 miljoner från förra kvartalet. Totalt kom 77 miljoner användare från Europa, 93 miljoner från Nordamerika och resterande 111 miljoner Snapchat-användare kom från övriga delar av världen.
Vi inledde 2021 med att slå förra årets omsättningstillväxt under första kvartalet och den högsta dagliga aktiva användartillväxten på över tre år. Vi lyckades dessutom leverera ett positivt kassaflöde för första gången i Snaps historia som ett noterat företag, säger Evan Spiegel, medgrundare och vd på Snap Inc., i ett pressmeddelande.
Under kvartalet har Snapchat lanserats på tre nya marknader - Indien, Mexiko och Brasilien - vilket gör att plattformen nu finns i totalt 14 länder. De största marknaderna är dock USA, Storbritannien, Australien, Nederländerna och Frankrike just nu. Det rapporterar Businesswire.