ANNONS

Snålskjutsen är över – Amazon börjar betala moms

Snålskjutsen är över – Amazon börjar betala moms

Med start i lördags började Amazon att ta ut försäljningskatt för kunder i Kalifornien och ytterligare sju delstater. Efter flera års kontroverser är det nu klart att amerikanska e-handlare måste lägga till moms på sina försäljningar.

ANNONS

Enligt en ny lag måste Amazon och andra amerikanska e-handlare nu ta ut försäljningsskatt på beställningar som levereras till de åtta delstaterna, Kalifornien, Kansas, Kentucky, New York, North Dakota, Pennsylvania, Texas och Washington. Momsen varierar mellan 7,25 procent till 9,75 procent beroende på var köparen finns.

Amazon har haft 15 år utan försäljningsskatt och med tanke på deras framgångar så har de haft en fördel jämfört med sina fysiska konkurrenter, de traditionella butikerna. Många produkter har man kunnat sälja till 10 procent lägre pris jämfört med sina konkurrenter något som gjort stor skillnad främst på dyra produkter som är billiga att skicka.

Experter säger att Amazon står för ungefär hälften av alla köp i Kalifornien och kommer att generera uppåt 100 miljoner dollar i skatteintäkter för delstaten under första räkenskapsåret. Totalt räknar man att e-handeln kommer att ge Kalifornien ett välbehövligt tillskott på 317 miljoner dollar.

Högre priser – snabbare leveranser

Amazon har haft några år på sig att förbereda inför det här beslutet som varit ganska väntat. Man säger sig ändå kunna hålla lägre priser än sina konkurrenter och man planerar även att kompensera med snabbare och billigare leveranser.

Man håller just nu på och bygger stora distributionscenter i storstadsregioner över hela landet för att kunna erbjuda sina kunder leverans samma dag. Något som skulle göra att man åtminstone inte ger sina konkurrenter några fördelar när det gäller hur snabbt kunder får hem sin vara.

Många återförsäljare med fysiska butiker tror att den nya lagen kommer att gynna dem eftersom konsumenter hellre kommer att välja att handla i en riktig butik med chans att ”känna och klämma” på produkterna om de nu ändå ska handla något.

Andra röster gör sig hörda och säger att många andra fördelar med e-handeln fortfarande finns kvar, som till exempel bekvämligheten och att det sparar mycket tid. Tiden får helt enkelt utvisa hur momsen påverkar försäljningen för e-handlare och den traditionella handeln.

Källor: Wired, LA Times

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap