Svenska Macade, grundat 2019 av Erik Valentin Villadiego, har en imponerande resa bakom sig. På kort tid har e-handlaren blivit ett välkänt varumärke inom golfmode med en omsättning runt 100 miljoner kronor. Nu ska man ta nästa kliv med nytt kapital i kassan.
LÄS ÄVEN: Svenska e-handeln som rusar mot 100 miljoner: ”Helt unikt”
Investmentbolaget Eequity har nämligen gått in med 65 miljoner kronor i bolaget. Något som ytterligare ska accelerera Macades resa mot att bli ett globalt ledande varumärke inom golfkläder och tillbehör.
Samtidigt som den rent finansiella investeringen är betydande är det som verkligen fångade vårt intresse Eequitys aktiva engagemang och omfattande insikt i vår bransch och verksamhet, säger Erik Valentin Villadiego, och fortsätter:
Vi tilltalas även av möjligheterna till samarbete med de andra DTC-bolagen och entreprenörerna i Eequitys portfölj. Vi ser fram emot att påbörja detta nya kapitel och fortsätta att bryta ny mark inom traditionella golfkläder.
Förblir huvudägare
Kapitalet kommer bland annat att användas till nyrekryteringar, IT-investeringar, breddning av produktsortimentet, expansion till nya försäljningskanaler och upptrappning av såväl marknadsföring som varumärkesbyggande initiativ.
Sedan tidigare har Eequity e-handelsbolag som Aim’n, Zoo.se, Chimi, John Henric och Sweef i sin portfölj.
Vi har haft Macade på vår radar under en lång tid, och blivit mycket imponerade av deras framfart på golfmarknaden. De har med begränsade resurser lyckats bygga ett starkt varumärke med fantastisk tillväxt och god lönsamhet sedan start. Vi är hedrade att få välkomna Macade till vårt ekosystem av portföljbolag som jobbar nära varandra, säger Douglas Persson, Associate på Eequity.
Grundaren Erik Valentin Villadiego kommer att förbli huvudägare, medan Stefan Kedling fortsätter i sin roll som vd för Macade.