Efter padelvågen som svepte in över Sverige under pandemin kom en blodig verklighet. En hel rad aktörer tvingades i konkurs och framtiden såg något dyster ut på flera håll.
En av de som satsat stenhårt på sporten är e-handlaren Ongoal. De lyckades dock etablera sin webbutik redan innan hajpen, nämligen 2017. Sedan dess har försäljningen pekat stadigt uppåt. Inte minst under 2021. Då lyckades man nästan dubbla sin omsättning från 8,2 till 15,7 miljoner kronor.
Nu har man också lämnat in sitt bokslut för 2022 och visar upp en fortsatt tillväxt. Försäljningen ökade nämligen till 19,1 miljoner kronor - en bit under tillväxtmålet på 50 procent.
Företaget har expanderat verksamheten till Norge och Danmark. Expansionen till Finland är föreberedd och kommer att lanseras under 2023 - likaså internationell expansion i övrigt. Trots priskrig och generell nedgång för e-handelsbranschen har företaget, bland annat genom ökade marknadsaktiviteter och större resurser beträffande kundsupport, lyckats stärka sin position på marknaden samt erhålla marknadens bästa kundbetyg på Trustpilot, skriver de i rapporten.
Expansionerna verkar dock ha kostat på. För första gången någonsin gör man nämligen en förlust. Resultatet, efter finansiella poster, landade på minus 1,9 miljoner. Att jämföra med 14 509 kronor plus året innan. Eller 979 503 kronor plus under 2020.
Det innebar att även soliditeten föll från 16 till 1 procent mellan 2021 och 2022. Men det ska det bli ändring på framgent.
Trots stor osäkerhet på marknaden står företaget starkt, med en låg konstnadsstruktur och skalbar verksamhet. Företaget kommer under 2023 att fokusera på fortsatt tillväxt och lönsamhet, skriver de.
Värt att notera är förstås också att e-handlaren inte bara nischat sig mot padelprodukter, även om det är där stora delar av tillväxten funnits. De har även ett tennis-, innebandy- och fitnesssortiment.
LÄS ÄVEN: De dubblade omsättningen trots utmaningar: ”Satsar på Norden”