Mantles CBD-olja stoppades. Då gjorde e-handlaren ett omtag och satsade på hudvårdsprodukter istället. Ett framgångsrikt drag skulle det visa sig.
Försäljningen ökade nämligen från 7,6 miljoner till 26 miljoner kronor under 2022, rapporterar Breakit. Men det visar sig att även förlusten ökade markant från 10,7 till 21,7 miljoner.
Förlusterna är helt enligt plan, säger Josefin Landgård, vd på Mantle, till sajten.
Det ska det dock bli ändring på framöver. Snabbväxaren kan inte fortsätta blöda pengar, utan måste bli lönsamma snabbare.
Vi i startupbranschen har haft det så att så länge man visat stark tillväxt har det inte varit lika viktigt med lönsamhet. Visst ska det finnas i grunden, men nu är det helt annat, och man får anpassa sig till det nya klimatet.
Trots de röda siffrorna finns det ändå en stark tillväxt att vara glada över.
Det är inte alla konsumentbolag förunnat. Det är en kombination av att vi har fått en ny kundbas, släppt sju nya produkter hittills i år, och att vi säljer mer till befintlig kundbas. Vår marknadsföring fungerar – vi har hittat receptet, säger Josefin Landgård.
Mantle har nu även en intensiv period framför sig med lansering i Nederländerna i höst, samtidigt som man förbereder för både USA och Asien. De kommer även att dyka upp hos flera återförsäljares fysiska butiker, som Lyko och Selfridges.