Mellan 2021 och 2022 växte Djerf Avenues omsättning från 81,6 till 356,7 miljoner kronor - en lavinartad utveckling för e-handlaren. Men under 2023 pekade siffrorna åt andra hållet, rapporterar Breakit.
Den tidigare snabbväxaren backade alltså när omsättningen föll tillbaka till 337,6 miljoner kronor. Samtidigt krympte även rörelsevinsten rejält, från 121,6 till 30,8 miljoner kronor.
De senaste årens kraftiga tillväxt har lett till att vi nu är inne i en fas där vi anpassar kostnadsstrukturen till den växande organisationens behov. Vårt fokus på att anpassa organisationen samt arbetet med att lansera den nya produktkategorin Djerf Avenue Beauty har bidragit till ett mindre fokus på försäljning, säger Rasmus Johansson, vd för Djerf Avenue, till sajten.
Han driver bolaget tillsammans med Matilda Djerf och duon har under året satsat hårt på den amerikanska marknaden, där man ser stor potential. Men satsningen har också kostat på.
Samtidigt möter vi högre kostnader i USA jämfört med 2022, vilket påverkar EBIT-marginalen. Vi kommer att flytta vårt USA-lager till Kanada för att vara mer kostnadseffektiva med start under andra halvåret 2024, säger Rasmus Johansson.