Askås som nyligen utsågs till årets Gasell i Värmland har byggt e-handelssystem sedan 1997 och har ett flertal stora svenska e-handelsföretag på sin kundlista. Bland annat Gymgrossisten, Bangerhead, Hobbex, Duni, Care of Carl och Furniturebox.
Under det senaste året har man jobbat hårt med produktutvecklingen av Askås 8, en från grunden omarbetad version av företagets e-handelssystem. Enligt företaget själva är det den största uppdateringen man någonsin gjort.
– Den goda responsen vi har fått från våra betatestare har övertygat oss om att vi har lyckats skapa en ny upplevelse för e-handlaren. Det har varit oerhört värdefullt att ta in de olika kloka synpunkterna under processen. Till stor del har det bekräftat att vi redan från början tänkt rätt med vårt nya system, men vi har förstås också fått en och annan lysande idé som vi har kunnat förverkliga i systemet så det blev ännu bättre, säger Jonas Askås, VD.
Fokus på användargränssnittet
Stort fokus har legat på att skapa en lösning som förenklar och effektiviserar för e-handlaren. Målsättningen har varit att den nya lösningen ska göra det dagliga arbete så snabbt och effektivt som möjligt, så att e-handlaren kan lägga all nödvändig kraft och fokus på att skapa affärer.
– I Askås 8 är just användargränssnittet den aspekt som vi lagt allra mest tyngd på. Med modern webbteknik kan avancerade flöden hanteras med dra-och-släpp och ett minimum av klick. Genom åren har vi också byggt mängder av funktioner och möjligheter för att driva merförsäljning genom olika former av kampanjer. För att effektivisera och förenkla arbetet med detta har vi skapat ett nytt kampanjcenter, samt skapat nya funktioner för personlig och mer målriktad marknadsföring, säger Jonas Askås.
Tror inte på "one size"
Jonas Askås säger också att företaget funderat mycket kring paketeringen av Askås 8. Därför har man också skapat nya paket som man anser anpassade till de stora krav som dagens e-handel ställer.
– Vi tror inte på ”one size fits all”, utan snarare på tydliga paketeringar som gör att våra kunder direkt kan känna vart de hör hemma vid varje givet tillfälle. Grunden är att vi vill erbjuda färdiga paketeringar men ändå inte tumma på vårt ledord - flexibilitet. Det kommer att finnas självklara val för såväl den mindre B2B-satsningen som den stora multikanalssatsningen B2C, och självklart kan man enkelt och obegränsat växa i kostymen hos oss, säger Jonas Askås.
Källa: Press