Hemmafixar-kedjan Clas Ohlson storsatsar på e-handel genom att öppna upp ett nytt utvecklingskontor i Malmö. Nu ska man anställa 50 nya personer som ska "få fart på onlineförsäljningen". Det rapporterar Dagens Industri.
Vi har redan smygstartat, och sedan april hyr vi in oss i temporära lokaler hos Media Evolution där vi idag har en blygsam skara på tre personer, säger Peder Apelgren, chef för Clas Ohlsons digitala försäljning och it-utveckling, till sajten.
Just nu håller företaget på att teckna permanenta lokaler, men mer än så vill Peder Apelgren inte avslöja. Dock räknar man med att Clas Ohlson kommer att ha nycklarna till de nya lokalerna i Malmö innan årets slut.
LÄS ÄVEN: Clas Ohlson rullar ut ny tjänst i alla butiker: ”Bättre än att köpa”
De personer som nu kommer att rekryteras är framför allt produktägare, utvecklare, it-arkitekter och it-designers.
I dag gör vi mycket av vår digitala utveckling vid vårt huvudkontor i Insjön i Dalarna, och Malmökontoret blir en komplettering av den verksamheten, säger Peder Apelgren.
Malmö har stuckit ut som en otroligt spännande arbetsmarknad med mycket kompetens. Inte minst på tekniksidan, och det är där som vi kommer att behöva kapacitet för att utveckla det digitala kundmötet.
Målet är inte bara att förstärka och utveckla den egna e-handelsplattformen, utan att ta onlineförsäljningen till en ny nivå där den kommer att utgöra en större del av den totala omsättningen.
Vi har som målsättning att vartannat år dubbla vår digitala försäljning och den takten ligger vi på nu, fortsätter Peder Apelgren.
I Sverige är det till exempel möjligt att beställa våra produkter via mathem.se. Liknande samarbeten har vi med matkedjorna Kolonial i Norge och Wolt i Finland. Så vi har kommit långt med att koppla ihop den fysiska och digitala handeln, och nu vill vi gå vidare.