ANNONS

Smyckesprenumerationen som gräver guld

Smyckesprenumerationen som gräver guld

Att shoppa smycken ska vara roligt och samtidigt vill man variera sig. Därför grundade Meaghan Rose RocksBox. En prenumerationstjänst där hon började med att lĂ¥na ut sina egna smycken, men som nu ser ut att bli en riktig guldgruva.

ANNONS

Meaghan Rose startade RocksBox i slutet av 2012. Hon gjorde det genom att pĂ¥ egen hand bygga en sajt i WordPress som sen fylldes med hennes egna smycken. Hon skickade ut lĂ¥dor med prover frĂ¥n sin egen samling sĂ¥ att vänner kunde testa. Sedan dess har det hänt en del.

Den frĂ¥n början begränsade prenumerationstjänsten har nu flyttat ut frĂ¥n Meaghans smyckeskrin till ett kontor i San Francisco, och även om hon inte vill avslöja nĂ¥gra siffror, sĂ¥ berättar hon att företaget visar positiva siffror sedan december 2013.

Samtidigt växer antalet kunder med imponerande 30-40 procent varje mĂ¥nad. Under det senaste Ă¥ret har antalet ökat tjugofalt och nyligen fick hon även ta emot 1,5 miljoner dollar i en sĂ¥ddfinansiering.

AffärsidĂ©n är enkel. RocksBox lĂ¥ter kunderna prenumerera pĂ¥ en lĂ¥da med smycken som kostar mellan 15-19 dollar per mĂ¥nad beroende pĂ¥ prenumerationsmodell. Först fĂ¥r man svara pĂ¥ vilken typ av smycken man gillar och efter det börjar de trilla ner i brevlĂ¥dan.

Roligt att variera sig

Vid varje utskick fĂ¥r kunden testa tre till fyra smycken. De kan behĂ¥llas till kunden tröttnar pĂ¥ dem för att sedan skickas tillbaka i utbyte mot nya. Fastnar man för nĂ¥got är det bara att öppna plĂ¥nboken och slĂ¥ till.

För att se till sĂ¥ att smyckena är vad kunden är ute efter fĂ¥r han eller hon ocksĂ¥ fylla i sina tankar om de senaste smyckena.

– Som konsument visste jag ett par saker. Att shoppa smycken pĂ¥ det traditionella sättet är hemskt, det är svĂ¥rt att hitta nĂ¥got unikt och det tar tid. Samtidigt är det roligt att variera sig, första gĂ¥ngen du bär nĂ¥got är spännande, sedan tappar man intresset. Men det finns smycken som du blir förälskad i och aldrig vill släppa taget om. Men det är svĂ¥rt att veta när du stĂ¥r och tittar pĂ¥ en massa smycken i en butik, säger Meaghan Rose.

Källa: TechCrunch

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se