Smilebutiken startades i Ă…kersberga Ă¥r 2006. Till en början var det en fysisk butik, som sĂ¥lde ytterkläder för barn. Bakom affärsidĂ©n lĂ¥g Andreas Weiss och Carina Toss, som pĂ¥ den tiden var sambos. Men sedan dess har mycket hänt. Ă…r 2010 började företaget de första trevande försöken med att starta en e-handel.
- Det var en kund som sa att vi mĂ¥ste ha en webbshop eftersom vi hade sĂ¥ bra kläder, sĂ¥ vi startade Smilebutiken.se. Men vi drev den utan resurser och vi förstod inte hur man skulle göra och hade egentligen inte sĂ¥ stort intresse för nätbutiken heller. Vi förstod inte att e-handel var framtiden, minns Andreas Weiss.
Paret separerade - företaget blev kvar
Ă…ren gick och paret beslutade sig sĂ¥ smĂ¥ningom för att separera. Dock ville de inte lägga ner företaget, sĂ¥ bĂ¥de den fysiska butiken och e-handeln drevs vidare och idag är bĂ¥de Andreas och Carina, samt deras nya partners, inblandade i verksamheten. Fem Ă¥r efter försöken med den första e-handeln, insĂ¥g de dock att projektet behövde en nytändning. Fokuset i verksamheten ändrades dĂ¥ helt och hĂ¥llet.
- Ă„ven den gĂ¥ngen var det en kund som hjälpte oss. Vi fick ett tips om Anton Johanssons podcast och lärde oss jättemycket genom den. SĂ¥ 2015 började vi tänka helt annorlunda. FrĂ¥n att ha fokuserat pĂ¥ den fysiska butiken och sett e-handeln som en bonus, började vi istället att sätta e-handeln i första rummet, berättar Andreas.
Investeringsrunda gav 131 nya delägare
En stor del i Smilebutiken har alltid varit att företaget har en väldigt bra relation med sina kunder och under de senaste tio mĂ¥naderna har mĂ¥nga av kunderna ocksĂ¥ själva haft chans att bli involverade i projektet.
- I vĂ¥ras lanserade vi vĂ¥r första investeringsrunda pĂ¥ Fundedbyme, vilket vi ocksĂ¥ upptäckte efter ett tips frĂ¥n en kund. Vi ville ha in lite större kapital sĂ¥ att vi kunde fĂ¥ snabbare tillväxt och vi fick in 1,3 miljoner och kunde utöka sortimentet.
Rundan innebar ocksĂ¥ att bolaget fick totalt 131 nya delägare och med tanke pĂ¥ det stora intresset för bolaget, har Smilebutiken nu valt att genomföra ännu en runda.
- Vi genomför en runda till just nu! Den pĂ¥gĂ¥r i 45 dagar och har redan pĂ¥gĂ¥tt i fyra veckor, sĂ¥ det är tvĂ¥ veckor kvar.
Hjälpsamma kunder investerar igen
MiniminivĂ¥n är den här gĂ¥ngen satt till 220 000 kronor, men företaget hoppas pĂ¥ att kunna fĂ¥ ihop uppemot en miljon. Det mĂ¥let är de pĂ¥ god väg att nĂ¥ och i dagsläget är minimimĂ¥let finansierat med 218 procent, mer än dubbelt sĂ¥ mycket som 220 000 kronor.
- MĂ¥nga kunder upplever det som jättepositivt att bli aktieägare. Och vi trodde inte att vi kunde fĂ¥ sĂ¥ mycket hjälp, men nĂ¥gra veckor efter att vi hade avslutat den förra rundan sĂ¥ började de nya delägarna komma in i butiken och presentera sig och erbjuda oss hjälp inom allt möjligt. NĂ¥gon kunde sociala medier, en annan jobbade med affärsutveckling och sĂ¥ vidare. Det är verkligen roligt med allt engagemang, säger Andreas Weiss.
LĂ„S Ă„VEN: Han ber kunderna om kapital - har fĂ¥tt över 130 bud
Vill nĂ¥ 100 miljoner inom nĂ¥gra Ă¥r
För att belöna dem som investerar i företaget erbjuder butiken dem en procentuell rabatt pĂ¥ allt de handlar, bĂ¥de i den fysiska butiken och i nätbutiken.
Och handlar är det ocksĂ¥ mĂ¥nga som gör, bĂ¥de delägare och andra. I augusti mĂ¥nad satte nämligen Smilebutiken nytt försäljningsrekord. DĂ¥ drog företaget nämligen in 2,9 miljoner kronor bara i e-handeln, som numera stĂ¥r för 75 procent av försäljningen.
Nu siktar de pĂ¥ att nĂ¥ 20 miljoner i Ă¥r och 35 miljoner under 2018/2019. Inom nĂ¥gra Ă¥r vill de omsätta 100 miljoner.
Eget varumärke gör overaller för stora barn
Lite hjälp har de ocksĂ¥ av sitt eget varumärke, Slaskis. Med de egna produkterna upplever Smilebutiken nämligen att de nĂ¥r en mĂ¥lgrupp som mĂ¥nga andra inte tänker pĂ¥.
- Vi tröttnade pĂ¥ att vĂ¥ra leverantörer inte gick med pĂ¥ att producera fodrade galonkläder i större storlekar än i storlek 140. MĂ¥nga barn, med exempelvis olika diagnoser eller speciella behov, vill ha sĂ¥dana overaller även längre upp i Ă¥ldrarna. Tidigare har ingen tillverkar sĂ¥dana kläder, sĂ¥ därför grundade vi Slaskis. Och ingen annan leverantör vĂ¥gar ha sĂ¥dana vinterkläder kvar i lager under vĂ¥ren, sĂ¥ det gynnar oss naturligtvis - särskilt i e-handeln.
Ă„ven om 95 procent av försäljningen fortfarande utgörs av produkter frĂ¥n olika Ă¥terförsäljare, sĂ¥ är mĂ¥let nu att kunna bredda den egna kollektionen med hjälp av pengarna frĂ¥n den nya rundan.
- I den fysiska butiken kan ju kunderna bokstavligen snurra pĂ¥ sortimentet, men i e-handeln är vi mer beroende av att ha en sortimentsbredd. Slaskis stĂ¥r än sĂ¥ länge för en liten del av försäljningen, men mĂ¥let är att vi ska bredda kollektionen nu och göra den ännu större. SĂ¥ vi räknar med att använda en del av pengarna frĂ¥n andra rundan till det, säger Andreas Weiss.