Smeg i Norden hanterar försäljningen i Sverige, Danmark, Norge och Finland med huvudkontor i Malmö. Lagret däremot ligger i Löddeköpinge och därifrån sköts alla transportbokningar.
2014 startade Smegs e-handel i Norden. Tanken har alltid varit att e-handeln ska vara ett komplement till deras återförsäljare. Som tillverkare vill de inte konkurrera med sina återförsäljare utan mer låta e-handeln finnas som en alternativ kanal där de kan erbjuda ett större sortiment som det inte alltid finns plats för i butikerna.
Från flera bokningssidor till en samlad
Från början bokades all transport från e-handeln med olika transportörer via deras olika bokningssidor. Det blev snabbt rörigt att hålla reda på all information och vid ett samtal med Bring 2015 så föreslog de att Smeg skulle börja använda Unifaun vilket de idag är glada för att de gjorde. Nu är alla transportbokningar samlade på ett ställe vilket ger en betydligt enklare logistikhantering.
”Det underlättar verkligen att alla våra sändningar är samlade på ett ställe. Jag kan bara välja att klicka så kommer jag till transportörens hemsida för att se vart sändningen är, det tycker jag är bra.”
Något annat som har förenklat arbetet för Smeg är det aviseringsmail som går ut till kunden med en trackinglänk när varan bokas. De har dessutom valt anpassad föravisering vilket betyder att Smegs logga och annan utvald information finns med i mailet. Det ger kunden en känsla av att Smeg är med hela vägen.
”Trackingen är något som var väldigt omständlig för oss förut men som verkligen har förändrats med Unifaun. Vi gjorde tidigare bokningen och tog sedan manuellt trackingnumret och skickade till kunden. Nu går det istället ett aviseringsmail automatiskt till kunden där de kan se vilka produkter som skickats och följa sändningen. Det har underlättat enormt för oss och sparat oss många mail och telefonsamtal till Kundtjänst.”
Unifaun DeliveryCheckout löste många problem
Som en av de första kunderna skaffade Smeg Unifaun DeliveryCheckout till sin e-handelskassa. Det fanns flera anledningar till varför de ville erbjuda fraktval i kassan. Dels ville Smeg öppna upp valfriheten för sina kunder, att själva få välja hur, var och när kunden vill ha sitt paket levererat ser kunderna idag nästan som en självklarhet. Och dels såg de flera affärsmässiga fördelar och lösningar på tidigare problem.
Till exempel så hade Smeg tidigare kämpat med frakten till Norge. Det är generellt dyra priser där och att frakta ett stort paket till en liten svåråtkomlig ort blev så dyrt att det nästan slutade som endast en kostnad för Smeg. För att ändå kunna erbjuda frakt överallt så används nu Unifaun DeliveryCheckout så att kunden själv får välja om de vill ha en kostsam frakt till dörren, eller en billigare frakt till en större ort i närheten.
Dessutom ville Smeg se till att det fanns vissa begränsningar i fraktvalet. Till exempel så är det inte alla transportörer som erbjuder inbärning av produkten, därför är det viktigt att den tjänsten bara går att välja när transportören faktiskt kan erbjuda det. Det ska med andra ord vara tydligt redan i kassan vad som gäller.
Det var konsulten Prestaworks som hjälpte Smeg att implementera Unifaun DeliveryCheckout i deras e-handelskassa vilket gjorde hela processen väldigt smidig, från beslut till en problemfri användning i kassan.
”Vi är väldigt nöjda med Unifaun DeliveyCheckout. Att kunden får se fraktpriset baserat på sitt postnummer och att vi kan styra fraktpriserna från ett ställe, det är en snygg lösning.” Avslutar Jens Hallenheim, E-commerce manager på Smeg.