SmartGuy och Bestseller har samarbetat under en längre tid och e-handlaren säljer samtliga av modekoncernens varumärken i sina fyra webbutiker, SmartGuy, SmartGirl, SmartKids och SmartSport.
En glad Nicolai Kærgaard, VD för moderbolaget, SmartGuy Group kommenterade det så här för en dryg vecka sedan:
– Det är en stor dag, och en milstolpe för SmartGuy. Det är en riktigt bra start på vår börsintroduktion att Bestseller visar starkt engagemang och köper 10,1 procent av aktierna.
Och glädjen är nog ännu större nu hos Nicolai och resten av företagets styrelse. Efter mindre än en vecka på börsen har aktien stigit med 700 procent och Nasdaq OMX Copenhagen tvingades under fredagen att stoppa handeln med aktien.
Planerar nyemission
Med den kraftiga ökningen har nu börsvärdet ökat från 450 miljoner DKK till 3.6 miljarder DKK. Klädgiganten Bestseller som tidigare i veckan köpte 10 procent av aktierna är nog också ganska nöjda.
Inom kort planerar man också en nyemission där man hoppas få in över 100 miljoner DKK i nytt kapital. Och tanken är inte att pengarna ska samla damm i det danska bolaget, SmartGuy har ambitiösa tillväxtplaner för de kommande åren.
Något som kräver stora investeringar i produkter, infrastruktur och marknadsföring.
– Pengarna kommer att användas som tillväxtkapital. Vi har en plan som innebär vi måste se bortom nationella gränser och ta marknadsandelar. Vi vill upprätthålla en hög tillväxt. Vi växte 54 procent under det första kvartalet, och vi kommer fortsätta att växa. Men det kräver att vi investerar i ett antal länder. Tyskland, Holland, Spanien och Frankrike är nästa mål. Där är vi är helt okända, så det krävs kapital, säger Nicolai Kærgaard.