Redan 2013 skrev vi om hur Ebay var tidiga med att erbjuda budgivning och att köpa saker via handleden. E-handlare bävar förstås inför att behöva anpassa sig för ännu en enhet utöver desktop, tablet och mobilt. Denna gång i minimal storlek när vi snackar smarta klockor.
Men om vi ska följa nätjätten Amazon gäller det att vara där kunderna är. Eller rättare sagt om kunderna vill handla via sin smarta klocka så ska man inte hindra dem.
Ingen har förmodligen missat att Apple lanserade sin klocka Apple Watch häromdagen. Det pratades inte så mycket om e-handel utan mer om mjuka värden och att exempelvis skicka ens hjärtslag till någon annan.
Överallt där kunderna är
Amazon skall inte heller varit med bland de applikationer man introducerade tillsammans med Apple Watch. E-handelsjätten sägs dock planera en app för klockan som möjliggör shopping via handleden.
– Amazon utvecklar hela tiden nya saker för våra kunder. Vi strävar efter att vara överallt där kunderna vill handla. Det inkluderar klockor. Vi har en Amazon shopping-app för Android Wear och kommer att expandera till andra enheter, säger Amazon i ett uttalande, till TechCrunch.
Företaget har som sagt redan en shopping-app för Android Wear, som är Googles variant av Apple Watch. Denna skall bland annat stödja köp med ett klick (1-Click ordering). En funktion som förmodligen aldrig varit mer användbar än på en smart klocka där möjligheterna att fylla i information är högst begränsad.
Handla via rösten
Att Amazon skulle lämna en enhet orörd som många potentiellt bär runt handleden hela dagen är förstås otänkbart. Om kunderna är redo att handla via handleden är förstås en annan sak.
Apple Watch förväntas av många att bli genombrottet för den smarta klockan, även om den ska vara ganska dyr. Med potentiellt många smarta klockbärare kan vi dock få reda på om det är dags att behöva anpassa sin nätbutik för ytterligare en enhet. Men med en bredd på lite över 300 pixlar kommer det bli mäkta tajt.
Amazons nuvarande app löser dock viss problematik genom att man söker efter produkter via rösten och vi gissar att folk primärt lägger saker i sin shoppinglista, även om du kan lägga en order med ett klick på klockan.