ANNONS

Smarta e-handeln ökar - trots tuff marknad: "En utmanande tid"

Fredrik Jensen, vd på M.nu

"Går nu in i en extremt viktig period".

ANNONS

E-handeln för smarta hem, M.nu, har tillkännagivit sina siffror för det senaste räkenskapsåret, som slutade den sista april i år. Trots tuffa omständigheter så lyckades man lyfta sin omsättning, jämfört med året innan.

Företaget har under det senaste året gått igenom en turbulent och utmanande tid i och med pandemi och ökande konkurrens, meddelar M.nu i sin årsredovsning.

I början av året ska det ha sett mörkt ut men detta var något man sedan vände.

Trots en start på räkenskapsåret som präglades av pandemin, med minskad omsättning, har omsättningen ökat på helåret jämfört med förra året.

Totalt ökade omsättningen från 22,6 miljoner kronor, året innan, till 24,1 miljoner för räkenskapsåret 2020/2021. Lönsamheten tar dock en smäll och årets resultat landade på minus en miljon. Det uppges bland annat bero på ökad konkurrens från elektronikjättarna.

Lönsamheten är fortsatt en utmaning med den ökande konkurrensen från stora företag som Kjell & Company, Netonnet och Elgiganten.

“Bibehålla vår extremt höga kvalitet”

Ehandel kontaktade företagets vd Fredrik Jensen, som tillträdde i september förra året, för att få ytterligare insikt i hur det gått.

Vi har under senaste räkenskapsåret brottats både med utmaningar kopplat till Covid-19 såväl som att få lönsamhet i verksamheten. Utmaningarna har föranlett en genomlysning av alla våra kostnader som lett till bland annat effektiviseringar av organisation och flöden i verksamheten. Vi har renodlat sortimentet och minskat antal artikelnummer, men har trots det Sveriges bredaste utbud av smarta hem-produkter, säger Fredrik Jensen och tillägger:

Vi har även gjort det lättare för kunderna att handla hos oss med en ny kassalösning och flera nya fraktsätt. Fokus har också legat på att bibehålla vår extremt höga kvalitet på vår supportfunktion där vi fortsatt har toppbetyg på Prisjakt.

Att man lyckats öka omsättningen ska bero på flera framgångsrika kampanjer:

Omsättningen ökar mycket tack vare fler och mer välriktade kampanjer. Tack vare vårt hårda jobb med att sänka våra inköpspriser och sourca på ett effektivt sätt har vi kunnat möta konkurrenterna med helt andra priser än tidigare utan att tappa marginal, säger Fredrik Jensen.

Hur ser det ut under detta år?

Under innevarande räkenskapsår ser vi att våra åtgärder på kostnadssidan har börjat ge effekt i lönsamheten, samtidigt som vi har lyckats bibehålla omsättningen på en god nivå. Vi går nu in i en extremt viktig period med Black Week, julhandel och mellandagsrea framför oss och vi känner att vi är väl rustade för att möta en ökad efterfrågan. Konkurrensen på smarta hem är tuffare än någonsin samtidigt som marknaden växer. Vi är redo att möta både den växande konkurrensen och den ökade efterfrågan.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap