Relevans och personalisering är prioriterade ämnen för e-handlare när det kommer till marknadsföring, men något många tycks glömma bort när det handlar om frakt- och leveransalternativ. Arne Andersson är e-handelsrådgivare på Postnord och arbetar med att utbilda branschen i hur man kan utveckla och förbättra sin e-handel.
- Jag har i ärlighetens namn svårt att se skogen för alla träd när det kommer till fraktalternativen hos de flesta e-handlare. Trots att allt fler erbjuder alternativ för konsumenterna är frakt-checkouten väldigt outvecklad och relevansen saknas i många fall, säger Arne.
- Alternativen måste presenteras på ett tydligt och särskiljande sätt. De flesta ”checkouter” är idag statiska men måste börja utvecklas till att bli mer dynamiska, säger Arne.
Vad menar Arne med det?
Till exempel menar han att leveransalternativen skulle kunna anpassas efter förändringar i leveranstider, beroende på var man bor, vad man är villig att betala, och så vidare. Exempelvis under Black Friday skulle man kunna erbjuda längre leveranstider för de som primärt är intresserade av att handla billigt och kan tänka sig att vänta på leveransen något längre än normalt.
Men konsumenten nöjer sig inte med relevans i checkout, när varan väl är på väg vill konsumenten även ha möjlighet att ändra sig. Här har Postnord tagit fram en mycket populär funktion i sin app, som kallas Flexchange, där konsumenten har möjlighet att ändra det ursprungliga valet till något annat, berättar Arne
Mer om detta och en djupdykning i relevanta leveranser kommer Arne att prata om under Emeet den 15 oktober klockan 13.