ANNONS

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi
För högt tryck i H&M:s e-handel?
Foto: HM.com

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

ANNONS

Av de tio storlekar som från början fanns tillgängliga av ett visst plagg, finns nu bara enstaka exemplar i en enda storlek kvar. Hur gör man som e-handlare då?

Ett alternativ som flera modehandlare på nätet använder sig av är att ha en särskild avdelning på sajten där sådant som blivit över läggs ut i form av ett sista chansen-erbjudande eller liknande. Ett annat sätt är att skicka överblivna varor till en outletbutik, vilket till exempel Boozt gör med sin Booztlet.

Får info när storleken ska väljas

Ett tredje alternativ är förstås att låta de enstaka plaggen ligga kvar i en meny där övriga storlekar helt enkelt tagit slut. Frustrerande för kunder som upptäcker en attraktiv produkt bara för att kort därefter märka att i princip alla storlekar var slut? Det är i alla fall inte något som bekymrar H&M, som gärna har kvar så gott som slutsålda varor i det ordinarie utbudet på sidan.

Ehandel.se har tittat igenom företagets nätbutik och app och vi noterar att en hel del varor bara finns kvar i en eller två storlekar trots att plagget i fråga är listat bland de senaste nyheterna. Kunden får ingen info om det skrala utbudet förrän hon eller han faktiskt står i beredskap att välja en storlek.

"Många nyheter säljer slut snabbt"

Det förekommer till och med att plagg finns med på sajten även om de är helt slutsålda, även om det dock i så fall kommuniceras lite tydligare. Vi tog kontakt med H&M för att reda ut vad som egentligen är tanken med upplägget. 

- Vi på H&M vill erbjuda våra kunder en inspirerande, relevant och flexibel shoppingupplevelse där det upplevs som enkelt att röra sig mellan butik och online. H&M har en trenddriven kund som gärna köper de senaste nyheterna, både i butik eller online/appen. Det gör att många nyheter säljer slut snabbt, förklarar H&M:s presskontakt Petra Buchinger i ett mejl till redaktionen.

I de fall som enstaka storlekar finns att tillgå, kan det enligt H&M handla om returer som kommit in till bolaget.

- Vi får in returer med jämna mellanrum och när vi får in någon storlek av en vara finns produkten tillgänglig att köpa igen i appen. Så länge varan finns kvar, oavsett storleksspann och antal, kommer vi alltid att erbjuda den till våra kunder, precis som i våra butiker.

"Utvecklar löpande vår e-handel"

Vi frågade även H&M hur stort företagets e-handelslager är i förhållande till en fysisk H&M-butiks, eftersom företagets e-handel rimligen borde vara beredd att ta emot betydligt för kunder än en enda butik. Företaget väljer dock att inte delge några detaljer angående logistiken.

- Vi tittar löpande på hur vi kan utveckla vår e-handel och utvärderar det tillsammans med våra kunder, i takt med att deras efterfråga och behov utvecklas, skriver Petra Buchinger.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se