ANNONS

Slutet för Amazons knappar - rösten tar över?

Nu tar Alexa över

Bara att plocka ner.

ANNONS

Från och med den 31 augusti kommer Amazon inte längre att ta emot några beställningar från så kallade dash-buttons, det vill säga en slags e-handelsknappar som företagets kunder har kunnat placera i sina hem. Knapparna, som lanserades 2015, kunde sättas fast på till exempel tvättmaskinen. När kunden tryckte på knappen skickades en e-handelsbeställning av tvättmedel in till Amazon, som sedan fick leverera den önskade varan.

Även om Amazon tidigare hävdat att projektet blivit en succé, så meddelades det tidigare i år att försäljningen av de aktuella knapparna skulle läggas ner. Enligt e-handlaren hade då tekniken bakom knapparna, Dash Replenishment Service, byggts en i ett stort antal hushållsmaskiner, vilket gjorde knapparna överflödiga eftersom maskinen kunde beställa exempelvis nytt tvättmedel själv. De kunder som redan hade satt upp knappar i sina hem behövde dock inte oroa sig. De existerande knapparna skulle nämligen även fortsättningsvis gå att använda för att lägga beställningar.

LÄS ÄVEN: Amazon slutar sälja sina konstiga e-handelsknappar

Nu rapporterar dock The Verge att Amazon har ändrat sig angående det sistnämnda. I slutet av augusti slutar knapparna att fungera. Amazons beslut uppges bero på en minskad efterfrågan sedan beskedet om nedläggningen kom i mars i år.

Knapparna kom till som ett sätt att få kunder att beställa saker i samband med att det märkte att de var på väg att ta slut, vilket skulle minska risken för att varor missades i samband med större köp. Sedan dess har dock Amazon gjort stora satsningar på sin smarta högtalare Alexa och möjligheten att e-handla via den, vilket egentligen fyller samma behov.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se