En ny studie genomförd av Boomerang Commerce, vars mjukvara följer prisförändringar på olika sajter och sedan rekommenderar dynamiska prissättningen baserat på vad konkurrenterna gör, visar att Amazon taktik är slugare än att bara vara billigast.
Rapporten visar att Amazon inte har de lägsta priserna rakt av, dock ser man till att ha lägst pris på de mest populära produkterna för tillfället. Något som gör att många konsumenter upplever att Amazon är billigare än sina konkurrenter.
Som ett exempel nämner man en Samsung TV som är het på nätet just nu och kostar runt 350 dollar. När det var dags för Black Friday sänkte Amazon priset till 250 dollar, vilket var klart lägre än alla konkurrenterna.
Mindre poppis kostar mer
Samtidigt såg man till att höja priserna på HD-kablar med 33 procent. Troligen för att kablarna inte är bland de populäraste produkterna, samt att kunderna inte är lika intresserade av att jämföra den typen av produkter när de precis slagit till på en dyr TV.
Ett annat exempel är en av de mest populära routrarna på Amazon som är 20 procent billigare än hos Walmart. En mindre populär router, kostar däremot nästan 30 procent mer än hos Walmart.
– Amazon är troligtvis inte den säljaren som har det lägsta priset på en bestämd produkt året om. Men genom att konsekvent ha lägst priser på de mest populära produkterna får konsumenterna uppfattningen att Amazon har de lägsta priserna totalt, till och med lägre än Walmart, konstaterar man i rapporten.
Källa: ReCode