ANNONS

Slog rekord i klagomÄl - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomÄl - fick kompensera med 25 miljoner
Inte alltid glada miner vid brittiska e-handelsleveranser

748 000 anmÀlningar.

ANNONS

Det Àr inte bara hÀr i Sverige som fraktleverantörerna ibland lÀmnar lite mer att önska. I Storbritannien, som etablerat sig som ett av Europas ledande e-handelslÀnder, har antalet klagomÄl pÄ posten nÄtt en ny rekordnivÄ.

Högsta summan hittills pÄ ett kvartal

I alla fall om man ska döma av nya siffror frÄn det nationella postföretaget Royal Mail. Under sitt senaste kvartal ska företaget ha fÄtt betala ut totalt tvÄ miljoner pund - nÀra 25 miljoner svenska kronor - som kompensation för försÀndelser som gÄtt snett. Det rapporterar nyhetssajten Tamebay. Summan uppges vara den högsta som Royal Mail nÄgonsin har betalat ut i kompensation under ett och samma kvartal.

För hela verksamhetsÄret 2018/2019 ska Royal Mail ha betalat ut nÀra 6 miljoner pund, eller 74 miljoner kronor, i kompensation till missnöjda avsÀndare och mottagare. Det kan jÀmföras med 5,2 miljoner pund under Äret 2017/2018.

Förseningar, skador och borttappade paket

Av de tvÄ miljoner pund som betalades ut under det senaste kvartalet var merparten i form av ersÀttning för paket som kommit bort. Betydande summor gick ocksÄ till att tÀcka upp för förseningar och skador. Enligt Tamebay har en del av pengarna gÄtt till sÄ kallade goodwill-betalningar, det vill sÀga för klagomÄl som Royal Mail egentligen inte hade nÄgon skyldighet att bemöta med kompensation.

Eftersom fraktjÀttens utbetalningar ökar kommer det förmodligen inte som nÄgon överraskning att Àven klagomÄlen har blivit fler. Under det gÄngna Äret kom nÀra 748 000 klagomÄl in till Royal Mail, vilket kan jÀmföras med 704 000 förra Äret och 687 000 Äret innan det.

ANNONS
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se