The Wow Closet, modeföretaget med två butiker i Stockholm och en nätbutik, spräckte miljonen under 2019. Företaget ökade omsättningen med hela 209 procent och landade på drygt en miljon kronor. Resultatet steg med 98 procent men ligger fortfarande på minustal. Det gick från minus 229 000 kronor under 2018, och uppgick till minus 3000 kronor i fjol.
Nu har The Wow Closet anmälts till Reklamombudsmannen. Mer exakt har en privatperson anmält en företagets bilder på Instagram och hävdat att bilden är könsdiskriminerande.
Reklamen är könsdiskriminerande. En tioĂĄrig flicka med lĂĄngt blont hĂĄr i rosa klänning och högÂklackade skor stĂĄr i KungsträdgĂĄrden i Stockholm bland körsbärsträden. Reklamen är riktad mot vuxna och kläderna är för vuxna men barnet är tio ĂĄr, vilket framgĂĄr frĂĄn flickans egna Instagram. Hon är taggad i inlägget som personen pĂĄ bilden.
Flickan är beskriven som ”microinfluencer” och skriver pĂĄ sin Instagram att fotografeÂringen är ett samarbete med företaget. Jag är kritisk till att The Wow Closet sexualiserar barn i markÂnadsföringssyfte, skriver anmälaren till RO.
LÄS ÄVEN: RO: ”Kvinnorna framställs som sexobjekt” – friar ändå
Modeföretaget svarar att bilden ursprungligen inte skapades som reklam, microinfluencern på bilden har gett The Wow Closet tillåtelse att publicera bilden i sin kanal.
Bilden av flickan var tagen av flickans mamma. Mamman är proffsfotograf och fotograferingen var en födelseÂdagsÂpresent till flickan. Klänningen som flickan har pĂĄ sig är frĂĄn The Wow Closet och valdes ut av flickan och mamman utifrĂĄn deras gemensamma vision för hur fotografÂeringen skulle se ut bland körsbärsblommor i KungsträdÂgĂĄrden i Stockholm. The Wow Closet fick sedan bilder frĂĄn fotografen som man fick använda i sina sociala medier.
The Wow Closet tillägger att man bortsett frĂĄn vem som tagit fotot, inte ser nĂĄgon sexualisering eller objektifiering mot flickan eller förnedÂrande mot kvinnor i allmänhet.
Vi hyr ut klänningar till kvinnor och tjejer i olika ĂĄldrar. The Wow Closet yngsta kunder hyr till skolbaler i nian och kommer ofta ett ĂĄr innan balen för att prova sig fram till en klänning de kommer att bära pĂĄ balen. Skolbalerna stĂĄr för ungefär 15 procent av annonsörens ĂĄrsÂomsättning. Därför var det inget konstigt att en ung flicka skulle fotas i en klänning frĂĄn The Wow Closet. DessÂutom stod flickans mamma pĂĄ avtalet och det var mamman som fotade.
LÄS ÄVEN: E-handlarens samarbete med influencer fälls – ”är förvånad”
Reklamombudsmannen summerar att vad som är nedvärderande påverkas bland annat av om framställningen av personen har en koppling till den marknadsförda produkten samt hur och var reklamen har exponerats.
För att reklam eller någon annan marknadskommunikation ska kunna anses diskriminerande i något avseende är att reklamen beskriver eller förmedlar en bild av personer eller deras egenskaper på ett kränkande eller annars nedvärderande sätt, skriver RO.
Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen visar ett barn och det särskilda aktsamÂÂhetskravet ska dĂĄ beaktas. Att marknadskommunikationens innehĂĄll eller form helt eller delvis har hämtats frĂĄn annat hĂĄll, kan inte ĂĄberopas som ursäkt för att reglerna överträtts. Reklamombudsmannen finner inte att flickan, varken genom klädsel, pose eller miljö, framÂställs pĂĄ ett sätt som kan anses nedvärderande. Att reklamen visar en ung flicka ändrar inte bedömningen. Reklamen är därför inte könsdiskriminÂerande och strider därÂmed inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.