Under förra året sjönk Zound Industries omsättning och landade på totalt 1,7 miljoner kronor, samtidigt som man vände till vinst och summerade 9,4 miljoner kronor på resultatraden. Zound Industries, som säljer hörlurar och högtalare, står bakom Urbanears och är kända återförsäljare av varumärket Marshall.
LÄS ÄVEN: Hörde ljudet av vinst – trots leveransstrul
Nu är snart 2021 över, men när vi ser över bolagets första, andra och tredje kvartal i år ser vi att utvecklingen har varit positiv.
Under det första kvartalet låg intäkterna på samma nivå som under Q1 2020, vilket förklarades med fortsatta problem i leveranskedjan på grund av pandemin. Omsättningen summerades till 256,2 miljoner kronor.
Det andra kvartalet bjöd på en omsättningsökning på åtta procent och uppgick därmed till 380 miljoner kronor. Efterfrågan sades under den här tiden "överstiga det tillgängliga utbudet" och man kämpade fortfarande med att få hem varor.
Och nu, under det senaste kvartalet, har omsättningen ökat med 8,2 procent, och landat på 562,3 miljoner kronor.
Efter ett tufft 2020 är vi på väg att få tillbaka vårt tillväxtmomentum. Teamets engagemang har resulterat i lyckade produktlanseringar och starka resultat, samtidigt som kundernas efterfrågan gör oss trygga i det vi har i vår pipeline för 2022, äger Jeremy de Maillard, vd på Zound Industries, i ett pressmeddelande.
Men leveransproblem kvarstår ännu. Bolaget skriver att man fortfarande är påverkade av den globala bristen på komponenter, och man har därför "svårt att hålla jämna steg med kundernas efterfrågan".
Produkter säljs ständigt slut både online och i butik. Vår bransch förväntar sig att dessa utbudsutmaningar kommer att fortsätta in i 2022, men vi kommer att vidta åtgärder för att försöka lindra effekterna av detta.