Qvesarum fortsatte 2020 som tidigare Ă¥r, nämligen med miljontillväxt. Nu fortsätter utvecklingsresan för bolaget, som specialiserat sig pĂ¥ inredningsprodukter och byggvaror. Och med sig har man numer den nya ägaren Pelle Lundborg, en av grundarna bakom spel- och börssuccĂ©n Embracer, som köpt 20 procent av bolaget. Han gĂ¥r dessutom raka vägen in i styrelsen.
Det finns flera synergieffekter med det. Han är en jätteduktig entreprenör som lyft mĂ¥nga bolag, säger Emil Linderberg, vd pĂ¥ Qvesarum, till Ehandel.
Med det välrenommerade nytillskottet pĂ¥ plats ska det skĂ¥nska e-handelsbolaget ta nästa stora kliv och göra det främst med hjälp av den digitala affären.
Vi har jättespännande utmaningar framför oss. Qvesarum har historiskt haft tvĂ¥ övergripande produktomrĂ¥den. Dels det segment som sĂ¥lts via e-handeln, där allt produceras i samma mĂ¥tt. Det kan vara en ventil, lampa eller badrumsmöbel. Sen har vi nästa segment, "custom made" med kundanpassade produkter till kund som grindar, orangerier och kök. Men nu tar vi ocksĂ¥ CM-segmentet till e-handeln, säger Emil Linderberg.
Och man börjar med en minst sagt välkänd produkt.
VĂ¥r första stora satsning pĂ¥ CM-segmentet i e-handeln är ytterdörrar. Tjänsten finns redan pĂ¥ sajten, men är lite i sin linda just nu. Ett par dygn till sĂ¥ ska den vara färdig. Här kan kunderna bygga sin egen ytterdörr, kunna se den i 3D och med hjälp av AR sätta dörren pĂ¥ sin egen fasad. Och med det har vi redan byggt grundförutsättningarna och kan använda verktyget för andra produkter i allt frĂ¥n grindar till orangerier.
Tillväxten sĂ¥g god ut under 2020, lyckades ni även fĂ¥ med lönsamheten?
Ja, vi var fortfarande lönsamma, även om vi inte riktigt nĂ¥dde 2019 Ă¥rs nivĂ¥er, säger Emil Linderberg och tillägger att nĂ¥gon exakt siffra kan han inte ge i dagsläget.
Helt klart är i alla fall att e-handeln varit en framgĂ¥ngssaga för bolaget och det är här en stor del av fokuset ligger för att fortsätta ta marknadsandelar. Under Q1 i Ă¥r har e-handeln även, för första gĂ¥ngen i bolagets historia, blivit det största segmentet.
Ambitionen som är uttalad frĂ¥n styrelsen är att vi ska fortsätta att växa e-handeln. MĂ¥nga av de beslut vi har tagit det sista Ă¥ret har varit i linje med det. Men det betyder inte att vi kommer stänga ned vĂ¥ra showrooms, absolut inte.
Där har jag faktiskt fĂ¥tt tänka om lite. Hade du frĂ¥gat mig för ett och ett halvt Ă¥r sedan sĂ¥ hade jag sagt att vi kanske kan minska öppettiderna och skala pĂ¥ olika sätt för att vara mindre personaltunga i vĂ¥ra showrooms och flytta mer till webben. Men vi ser fortfarande att mĂ¥nga av vĂ¥ra referenser, även pĂ¥ Trustpilot, lyfter fram just vĂ¥ra showrooms. Vi ska kombinera fantastiskt vackra showrooms med en användarvänlig och växande e-handel.
Vad är mĂ¥lsättningen för e-handeln 2021 försäljningsmässigt?
Vi har budgeterat för en tillväxt pĂ¥ 40 procent och ska dĂ¥ landa pĂ¥ 33 miljoner i e-handeln.
Vad är det framför allt som ska driva den här tillväxten?
Dels vĂ¥ra nya marknader, där bĂ¥de Norge och Danmark fĂ¥r ses som nya marknader. Ă„ven om vi klev in i Danmark under förra Ă¥ret sĂ¥ blir det helt andra förutsättningar där i Ă¥r med bättre varumärkeskännedom. Dels har vi en kraftigt ökad marknadsföringsbudget. Sen även genom fler produktval i CM-segmentet i synnerhet och övriga produkter i allmänhet.
Det faller väl ocksĂ¥ under marknadsföringsbudgeten. Men vi har jobbat med ett projekt som vi kallar för "Project Hollywood" där vi ska skapa riktigt bra videocontent. Vi har sĂ¥ mĂ¥nga nöjda kunder, men är sĂ¥ dĂ¥liga pĂ¥ att berätta om det sĂ¥ vi har börjat göra ett arbete kopplat till det genom bĂ¥de bild med citat och med film.
LÄS ÄVEN: Efter miljontillväxten i e-handeln - ny delägare kliver in i styrelsen