ANNONS

Slog 50 miljoner - nu ska de växa med "Project Hollywood"

Emil Linderberg, vd på Qvesarum, berättar om bolagets tillväxtresa

"Vi har jättespännande utmaningar framför oss".

ANNONS

Qvesarum fortsatte 2020 som tidigare år, nämligen med miljontillväxt. Nu fortsätter utvecklingsresan för bolaget, som specialiserat sig på inredningsprodukter och byggvaror. Och med sig har man numer den nya ägaren Pelle Lundborg, en av grundarna bakom spel- och börssuccén Embracer, som köpt 20 procent av bolaget. Han går dessutom raka vägen in i styrelsen.

Det finns flera synergieffekter med det. Han är en jätteduktig entreprenör som lyft många bolag, säger Emil Linderberg, vd på Qvesarum, till Ehandel.

Med det välrenommerade nytillskottet på plats ska det skånska e-handelsbolaget ta nästa stora kliv och göra det främst med hjälp av den digitala affären.

Vi har jättespännande utmaningar framför oss. Qvesarum har historiskt haft två övergripande produktområden. Dels det segment som sålts via e-handeln, där allt produceras i samma mått. Det kan vara en ventil, lampa eller badrumsmöbel. Sen har vi nästa segment, "custom made" med kundanpassade produkter till kund som grindar, orangerier och kök. Men nu tar vi också CM-segmentet till e-handeln, säger Emil Linderberg.

Och man börjar med en minst sagt välkänd produkt.

Vår första stora satsning på CM-segmentet i e-handeln är ytterdörrar. Tjänsten finns redan på sajten, men är lite i sin linda just nu. Ett par dygn till så ska den vara färdig. Här kan kunderna bygga sin egen ytterdörr, kunna se den i 3D och med hjälp av AR sätta dörren på sin egen fasad. Och med det har vi redan byggt grundförutsättningarna och kan använda verktyget för andra produkter i allt från grindar till orangerier.

Tillväxten såg god ut under 2020, lyckades ni även få med lönsamheten?

Ja, vi var fortfarande lönsamma, även om vi inte riktigt nådde 2019 års nivåer, säger Emil Linderberg och tillägger att någon exakt siffra kan han inte ge i dagsläget.

Helt klart är i alla fall att e-handeln varit en framgångssaga för bolaget och det är här en stor del av fokuset ligger för att fortsätta ta marknadsandelar. Under Q1 i år har e-handeln även, för första gången i bolagets historia, blivit det största segmentet.

Ambitionen som är uttalad från styrelsen är att vi ska fortsätta att växa e-handeln. Många av de beslut vi har tagit det sista året har varit i linje med det. Men det betyder inte att vi kommer stänga ned våra showrooms, absolut inte.

Där har jag faktiskt fått tänka om lite. Hade du frågat mig för ett och ett halvt år sedan så hade jag sagt att vi kanske kan minska öppettiderna och skala på olika sätt för att vara mindre personaltunga i våra showrooms och flytta mer till webben. Men vi ser fortfarande att många av våra referenser, även på Trustpilot, lyfter fram just våra showrooms. Vi ska kombinera fantastiskt vackra showrooms med en användarvänlig och växande e-handel.

Vad är målsättningen för e-handeln 2021 försäljningsmässigt?

Vi har budgeterat för en tillväxt på 40 procent och ska då landa på 33 miljoner i e-handeln.

Vad är det framför allt som ska driva den här tillväxten?

Dels våra nya marknader, där både Norge och Danmark får ses som nya marknader. Även om vi klev in i Danmark under förra året så blir det helt andra förutsättningar där i år med bättre varumärkeskännedom. Dels har vi en kraftigt ökad marknadsföringsbudget. Sen även genom fler produktval i CM-segmentet i synnerhet och övriga produkter i allmänhet.

Det faller väl också under marknadsföringsbudgeten. Men vi har jobbat med ett projekt som vi kallar för "Project Hollywood" där vi ska skapa riktigt bra videocontent. Vi har så många nöjda kunder, men är så dåliga på att berätta om det så vi har börjat göra ett arbete kopplat till det genom både bild med citat och med film.

LÄS ÄVEN: Efter miljontillväxten i e-handeln - ny delägare kliver in i styrelsen

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap