Sedan starten 2013 har Stronger sakta men säkert vuxit sig allt större på den svenska marknaden. Bolaget har inte haft några röda siffror under åren och både resultat och försäljning har ökat stabilt år för år.
Men i fjol ökade bolagets tillväxt med raketfart. Företagets omsättning steg med 166 procent och landade på cirka 120 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 102 procent och summerades till 16,2 miljoner kronor.
I rapporten skriver bolaget att man befinner sig i en expansiv global tillväxtfas. Stronger skriver även att försäljningstillväxten är ett resultat av bolagets "organiska tillväxt både nationellt och internationellt".
För Ehandel berättar Henrik Grundén, grundare och vd, att den starka tillväxten inte kom som en chock.
Det var ett spännande år! Men för att förstå siffrorna måste vi börja 2018, säger Henrik.
Vi sätter strategier i snitt två år fram. Vi hade uttalat internt att 2018 skulle vara ett ”mellanår” där vi optimerade processer och planerade för kraftig tillväxt kommande år. Vi som ägare definierade tydliga direktiv om vart vi skulle ta varumärket för 2019/2020. Vi skulle vara redo för att 2019 skulle innebära kraftig expansion och skalbarhet.
Under 2018 "stabiliserade" man webbplattformen. Stronger utökade även teamet med flera nyckelroller och tillsatte bland annat en operativ chef, Annica Rantala, i januari 2019.
Vi var tvungna att bygga både team och infrastruktur för att klara tillväxtfarten. Det gjorde att vi fick en effektivitet i teamen och under året arbetade vi tightare med ekonomistyrning och uppföljning. Målsättningen 2019 var 100 miljoner kronor som överträffades med nästan 20 procent, fortsätter Henrik.
Under 2020 har vi växt ytterligare i snitt med nästan 300 procent och räknat på löpande omsättning ser vi ut att landa på en omsättning runt 330 miljoner kronor i år. För 2021 är planen att med god marginal passera en halv miljard.