Sök
Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Slog 100 000 kronor på en månad - hittade festligt hål i marknaden

Grundarduon Leymuun Farah och Ladan Hassan
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Är på rätt plats vid rätt tidpunkt, så nu fokuserar vi på att växla upp".

ANNONS

I mars 2021 gjorde Leymuun Farah och Ladan Hassan verklighet av sin idé. Duon lanserade nämligen e-handelsföretaget Leyda Wear som är, enligt egen utsago, Sveriges första e-handel som säljer traditionella somaliska brud- och festklänningar. Något som tydligt saknades på den svenska marknaden, menar Leymuun Farah.

Varje bröllop man blev bjuden till blev helt plötsligt ett stort projekt, man visste aldrig hur man skulle få tag på traditionella festkläder, säger hon till Ehandel.

Bor man dessutom inte i Stockholm och känner till de få butiker som erbjuder ett sådant utbud, behöver man resa utomlands för att få tag på dessa plagg. Det gäller även brudklänningar, det har blivit en standard att du som brud måste resa till ett annat land för att få tag på en brudklänning och smycken.

Förutom högtidskläder säljer Leyda Wear även passande accessoarer och smycken, för att fylla det hål som duon identifierat. Och att satsa på en nätbutik var en självklarhet, berättar entreprenörerna, eftersom man ville möta efterfrågan från hela landet.

Det ska inte spela någon roll vart du bor. Det ska helt enkelt vara tillgängligt för alla, och e-handeln ger oss den möjligheten, säger Leymuun Farah.

Leyda Wears första kollektion släpptes den 25 juni och sedan dess - på drygt ett halvår - har de hunnit släppa totalt fem kollektioner.

Den första kollektionen sålde slut på bara en vecka. Men det som vi är stoltast över är att vi sålde vår andra kollektion för 103 000 kronor på en månad, säger Leymuun Farah.

Hittills har vi haft cirka 300 order, från världens alla hörn! Vi lägger mycket krut på att våra produkter ska ha hög kvalité, men en bra kundservice är också något vi värdesätter högt.

Efterfrågan finns där. Det är det ingen tvekan om, menar duon som även sett stor uppskattning på sociala medier.

Idag har vi 11 500 följare på Instagram och 14 000 följare på TikTok, vilket också är ett tecken på en enorm efterfrågan på marknaden. Många av våra kunder har uttryckt att de bara väntat på att den här typen av lösning ska komma. Så vi känner att vi är på rätt plats vid rätt tidpunkt, så nu fokuserar vi på att växla upp.

Har ni några utmaningar?

Den största är finansieringen. Allt vi har åstadkommit hittills har vi gjort på egen hand, men för att kunna växa kommer vi att behöva hitta finansiering, säger Leymuun Farah.

Förutom att utforska olika finansieringsmöjligheter kommer företaget, som idag består av totalt fyra personer, att fortsätta släppa nya kollektioner och utöka sitt produktsortiment.

Vi är jättetacksamma över hur bra det har gått och kommer att fortsätta utveckla varumärket, konceptet och verksamheten så att kunderna får den bästa möjliga upplevelsen, avslutar Leymuun Farah.

Dela artikeln:

Sök

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!