Sleepo.se lanserades i slutet av 2011 som en renodlad sängbutik pĂ¥ nätet av Philip Nickolsten och Eli Daniel Keren. Det under en tid dĂ¥ det var svĂ¥rt att övertala leverantörerna om att det gick att sälja möbler pĂ¥ nätet.
Men de bĂ¥da grundarna var inte helt fel ute och idag omsätter bolaget cirka 41 miljoner kronor med en tillväxttakt pĂ¥ cirka 30 procent. Det är inte heller längre bara sängrelaterade produkter pĂ¥ sajten som nu har runt 10 000 produkter frĂ¥n ett 80-tal märken inom möbler och heminredning.
I utbudet finns allt frĂ¥n sängar, soffor, möbler, inredning och utemöbler. En viktig del i affärsmodellen är ocksĂ¥ att erbjuda fri frakt och fria returer pĂ¥ alla produkter och nu ska man pĂ¥ allvar ta upp kampen med de andra möbeljättarna, som till exempel Furniturebox. NĂ¥got man ska göra med hjälp av nytt kapital.
Rusning efter aktien
Den 15 januari ska Sleepo noteras pĂ¥ Aktietorget med teckningskursen 6,50 kr per aktie och kortnamnet för aktien är SLEEP. Den 14 december var sista dagen att teckna sig för aktier i noteringsemissionen, och intresset visade sig vara stort. Teckningsgraden var 213 procent och totalt fick bolaget in 7,1 miljoner kronor.
– Det är oerhört glädjande att se ett sĂ¥dant stort intresse för vĂ¥r noteringsemission. Det kapital som emissionen inbringar kommer användas till att utöka vĂ¥rt produktsortiment, vidareutveckla IT- och logistiksystem och inte minst bygga upp en organisation som kan möta den tillväxt vi ser framför oss, säger Philip Nickolsten, VD och grundare av Sleepo och fortsätter.
– Det känns som att vi befinner oss i en spännande tid där vi nyligen lanserat en ny hemsida, rekryterat en ny kompetent styrelse och hĂ¥ller uppe en bra försäljningstillväxt med goda marginaler.