Amazons Prime-medlemskap är rena guldgruvan för e-handelsjätten. Förutom att Prime har en imponerande effekt på kundernas lojalitet så ska medlemmarna spendera nästan dubbelt så mycket jämfört med vanliga kunder. De ska även konvertera betydligt bättre än det amerikanska genomsnittet.
Inte så konstigt att Amazon med jämna mellanrum testar nya saker för att göra medlemskapet ännu mer attraktivt. Förutom att rulla ut snabba leveranser av olika slag erbjuder medlemskapet, som kostar 99 dollar om året, även förmåner som obegränsad streaming av film och musik.
Under andra halvåret av 2015 såg man även till att lätta på lite regler som utökade antalet produkter som omfattas av den fria tvådagars-frakten med en halv miljon.
Endast för betrodda säljare
Tidigare var det endast möjligt för säljare att erbjuda den fria frakten till Prime-medlemmar om de var anslutna till Fulfillment by Amazon, FBA. Amazons frakttjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor.
Men genom att lansera vad man kallar Seller Fulfilled Prime lyckades Amazon tämligen snabbt utöka antalet produkter, som redan tidigare låg runt 20 miljoner, med ytterligare 500 000 på sex månader.
Tjänsten är dock inte tillgänglig för alla då Amazon vill vara säkra på att e-handlaren klarar av att leverera produkterna inom två dagar. Säljare som vill vara en del av programmet måste ha bra betyg på marknadsplatsen och visa att de kan leverera i tid.