ANNONS

Skönhetsjättens nya satsning: “Sparar 300 lastbilar per år”

Johanna, Marcus och Zanna med företagets sju olika kartonger
Foto: Eleven

“No Air e-commerce”.

ANNONS

Skönhetsjätten, som består av nätbutikerna Eleven och Nordicfeel, meddelar att man gör en ny typ av hållbarhetssatsning. Initiativet kallar man “No Air e-commerce” och precis som namnet antyder handlar det om att minska på luften.

I vårt arbete med hållbara leveranser är att inte skicka luft en viktig del. Vi har räknat ut att om vi skulle begränsa oss till ett par få lådor som rymmer alla produkter hade det krävts ytterligare 300 lastbilar per år för att leverera samma mängd paket, säger Marcus Johansson, Head of Logistics & Operations Manager på Eleven och Nordicfeel, i ett pressmeddelande.

No Air e-commerce innebär alltså att man anpassar lådorna efter produkterna och inte skickar onödigt stora paket. Ett tilltag som inte är helt ovanligt bland mindre e-handlare, som då ofta skär ner lådorna för att passa produkterna.

Enligt Marcus Johansson finns det även fler fördelar med att minska paketens storlek.

Mindre luft i lådorna gör att fler paket landar i kundens brevlåda. Det innebär färre transporter till utlämningsställen och mindre antal lastbilar på vägarna.

"Många positiva omdömen"

Det man gjort för att nå målet “No Air” är att ta fram nya storlekar på lådor för att bättre passa produkterna.

Vi har löpande gjort justeringar på måtten på en del lådor. För att hitta rätt har vi involverat hela teamet, inte minst de som packar. Då hittar man rätt snabbast, säger Marcus Johansson.

För att minska miljöpåverkan använder man även FSC-märkta lådor och så har man tagit bort “i princip all plast”. Paketen fylls istället med papper där det behövs. Kunderna sägs vara mycket positiva till e-handlarens satsningar på paketfronten.

Vi har fått många positiva omdömen från våra kunder kring att vi inte skickar luft samt att vi tagit bort platsfyllningen i paketen, säger Marcus Johansson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se