ANNONS

Skönhetsjätten hoppar på heta trenden - här är nya kundklubben

Thomas Grabe, grundare av Bangerhead

"Rör oss bort från rabatthets".

ANNONS

Gamingtrenden syns inte bara i utbudet av produkter hos handlarna. Flera hämtar nu även inspiration från spelvärlden, och sociala medier, för att skapa lojala kunder. Det görs genom så kallade "gamifierade" kundklubbar, där användarna till exempel kan låsa upp prestationer och få olika tillbehör till sin personliga avatar.

Nästa e-handlare att hoppa på tåget är Bangerhead. Sedan tidigare använder sig även aktörer som Webhallen, Inet och Kicks sig av den här metoden, för att skapa engagemang.

Genom spelmekanik rör vi oss bort från rabatthets och bygger istället ett emotionellt engagemang, skriver grundaren Thomas Grabe i ett mail till Ehandel.

Det nya medlemskapet har varit igång i "några veckor" och ska ha gått "långt över förväntan".

Det är bara början på en lång och väldigt rolig resa av nya möjligheter, det är bokstavligen fantasin som sätter gränserna, säger Thomas Grabe.

Recensionerna ökade rejält

Totalt hade tolv gånger fler unika kunder interagerat med Bangerheads medlemsskap jämfört med månaden innan lanseringen, uppger bolaget. Det rullade in dubbelt så mycket produktrecensioner och skapades över 20 000 kundavatarer under samma period. Man fick även tre gånger så mycket kommentarer direkt efter lansering.

De drivkrafter och verktyg som används i sociala medier och spel för att engagera användare, ska vi använda för att engagera våra kunder. Lojalitet och engagemang bygger på en roligare upplevelse för kunder, där man får utrymme att synas, hjälpa till och jämföra sig med varandra. Det bygger inte på rabatter och återbäringar, säger Alma Riihelä, Head of Brand and Communication, på Bangerhead i ett pressmeddelande.

Tjänsten har tagits fram av svenskgrundade Gamifiera som bland annat Webhallens tidigare vd, Wilhelm Sporrong, ligger bakom.

Det är väldigt roligt att se hur bra vår funktionalitet fungerar direkt hos Bangerhead och deras kunder. Det bekräftar än en gång att emotionella drivkrafter är precis lika starka oavsett bransch och målgrupp, säger han.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap