Det ekologiska skönhetsföretaget JolieBeauty.se startades 2017, som ett komplement till det finska Jolie som grundades 2012.
Förra året förvärvades det finska moderbolaget och det svenska dotterbolaget av företaget Oy Transmeri Ab, strax därefter lanserade Transmeri ett svenskt dotterbolag Transmeri Nordic som idag står bakom den svenska versionen Jolie Beauty.
Omsättningen för den svenska satsningen Jolie Beauty har under 2019 växt med 10 procent. Men det är bara början. Företaget ser stor potential på den svenska marknaden och har därför valt att storsatsa i år.
Jolie Beauty har fått en helt ny e-handelsplattform, och ett showroom i Gamla Stan i Stockholm. Det svenska dotterbolaget ska även medverka i Stockholm Beauty Week.
Jolie har varit i framkant på den finska marknaden i många år och nu ser vi fram emot att ta ut Jolie Beauty ännu bredare, till den svenska publiken, säger Henrik Olténg, ansvarig för Jolie Beauty i Sverige, till Ehandel.
Nu byter vi plattform och går över till samma plattform som vi har haft på plats i Finland sedan tidigt 2019. Våra kunder kommer att känna igen sig, rent estetiskt så behåller vi vår grafiska profil. De största skillnaderna i samband med nystarten är att vi får flera nya varumärken, en bättre betalningslösning och att vi kan implementera en del tekniska lösningar som ger kunderna en friare shopping på sajten.
I Finland har man två fysiska butiker och en skönhetssalong. På sikt skulle företaget kunna tänka sig ett liknande upplägg i Sverige, men det är absolut inte något som är planerat i dagsläget, förklarar Henrik.
En annan sida av den svenska satsningen är att företaget, för ett halvår sedan, har tillsatt ett svenskt team som jobbar med JolieBeauty.se i Sverige.
Vi är nu ett svenskt team som jobbar med JolieBeauty.se lokalt för att mer aktivt driva försäljning. Vi delar inte med oss av omsättningssiffror, men vi siktar på att dubbla vår omsättning i år jämfört med 2019, säger Henrik Olténg.
Jolie Beauty har stora mål för den svenska marknaden i år. Trots att företaget kliver in i en bransch med många etablerade aktörer är Jolie Beauty inte rädda för de svenska konkurrenterna i branschen.
Vi ser att vi är ganska ensamma inom just det ekologiska premiumsegmentet, och det är Jolie Beautys styrka, säger Henrik Olténg och fortsätter:
Vi ser oss som destinationen för konsumenten som är van vid konventionell high-end kosmetik, men som har börjat fundera på vad hon smörjer in sig med och vad som är bra för vår jord ur ett hållbarhetsperspektiv – och inom just det här är vi ensamma.
Att inta fler marknader är i nuläget inte aktuellt, berättar Henrik. Först och främst ska man etablera sig ordentligt på den svenska marknaden och fortsätta bygga varumärket på den finska hemmamarknaden.
Vi är för närvarande fullt fokuserade på den svenska och finska marknaden, avslutar Henrik Olténg.