Den brittiska e-handelsgruppen The Hut Group (THG), som 2017 lade vantarna på Glossybox, meddelar nu ett nytt förvärv. Gruppen, som omsatte 19 miljarder kronor i fjol, har nämligen köpt upp e-handelsföretaget Cult Beauty.
LÄS ÄVEN: Glossybox köps upp av internationell skönhetsjätte
Cult Beauty grundades 2007 av Alexia Inge och Jessica Deluca. Företaget säljer idag runt 300 olika skönhetsvarumärken och omsatte nära 1,5 miljarder kronor förra året (123,4 miljoner pund).
THG betalar 3,3 miljarder kronor för Cult Beauty (275 miljoner pund) och företaget blir nu en del av THG Beauty.
Cult Beauty är partner till många framväxande indiemärken på grund av sin personliga, contentdrivna strategi och entusiastiska kunder som ständigt söker nya, innovativa lösningar för att komplettera sina skönhetsrutiner, säger Matthew Moulding, vd på THG i en kommentar till köpet.
The Hut Group meddelar nu att man i USA kommer att använda sig av sina varumärken Dermstore och Lookfantastic. Men i resten av världen så kommer de att satsa på Lookfantastic och nyförvärvade Cult Beauty.
Vi räknar med att helt flytta över Cult Beauty till THG:s plattform innan året är slut - inom de första sex månaderna efter förvärvet - vilket ger varumärket tillgång till de globala digitala funktionerna för att stödja betydande framtida tillväxt, säger Matthew Moulding.