ANNONS

Skönhetsgiganten kliver utomlands med ny jättebutik: "Första gången"

Espen Wetrhus
Foto: Brandsdal Group

"28 miljoner besökare".

ANNONS

Den norska skönhetsjätten Brandsdal Group som står bakom e-handeln BliVakker i hemlandet, och Cocopanda i Sverige, Finland och Danmark, gör nu en större fysisk satsning. Bolaget ska öppna en 1000 kvadratmeter stor butik under det internationella varumärket Cocopanda. Den hamnar dock inte i Sverige utan i Mall of Tripla i Helsingfors.

Mall of Tripla är Nordens mest besökta köpcentrum med nästan 28 miljoner besökare årligen. Mall of Scandinavia i Stockholm i sin tur har cirka 14 miljoner årliga besökare, säger Einar Øgrey Brandsdal, och tillägger att de säkrat den bästa platsen i Mall of Tripla.

Och det slutar inte där.

Detta är den första av flera vi kommer att öppna i Finland. Vi satsar väldigt mycket på omnikanal nu, säger Einar Øgrey Brandsdal.

Vår systertidning Netthandel hörde av sig till Espen Wetrhus som är detaljhandelsansvarig på Brandsdal Group för att få veta mer om satsningen.

Cocopandas och Brandsdalsgruppens första utlandsbutik, varför föll valet på Finland?

Sedan öppningen av Cocopanda i Finland 2016 känner vi att kunderna har tagit emot oss väl. Öppningen av en fysisk butik i Finland ger oss möjlighet att komma ännu närmare kunderna, samtidigt som det öppnar upp för fler spännande inslag i kundresan, säger Espen Wetrhus.

Den nya butiken ska dock inte slå upp portarna förrän i andra kvartalet nästa år.

Vilka förväntningar har ni på den finska marknaden?

Vi tror och hoppas att de finska kunderna kommer att välkomna oss lika bra i fysisk form som på nätet. Kanske till och med att kunderna blir ännu mer entusiastiska när vi får möjligheten att visa vem vi är i direktkontakt med kunderna, säger Espen Wetrhus.

Detta ska som sagt vara e-handelsgruppens första fysiska butik utanför hemlandets gränser, något som förstås ställer lite nya krav.

Det är första gången vi gör detta utanför Norge. Vissa saker är nog enklare när man är på "hemmaplan", men vi har bra rutiner och processer, samt skickliga samarbetspartners med bred erfarenhet från både in- och utland. Så just att få igång butiken ska inte innebära några stora utmaningar. Efter att butiken är igång, är det särskilt viktigt att vi har säkrat en god organisation. Exakt hur detta kommer att se ut, är för tidigt att säga något om, säger Espen Wetrhus.

Bolaget har idag endast två butiker i Kristiansand, men även i hemlandet är planerna att utöka. Einar Øgrey Brandsdal berättar att de ska slå upp tre större butiker i Norge innan sommaren, och det ska bli ännu fler under hösten.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap