ANNONS

Skönhetsbutik stäms för varumärkesintrång

Skönhetsbutik stäms för varumärkesintrång

E-handelsföretaget Vivamondo stäms för olaga märkesintrång. Enligt anmälan ska de bland annat ha sålt olagligt parallellimporterade kosmetikprodukter.

ANNONS

Det är Kemisk-tekniska leverantörsförbundet KTF som stämmer internethandeln Vivamondo för olaga varumärkesintrång på nätet. Stämningsansökan handlar bland annat om olagligt införda hudvårdsprodukter av märket Dermalogica från Kina men man ska dessutom ha skrapat bort ursprungskoden på flaskorna för att dölja var produkterna kommer ifrån.

– Internetförsäljningen är här för att stanna, men det krävs dock att även den försäljningen följer lagstiftningen inom Europa och tyvärr så finns det många lycksökare, säger Madelaine Edholm på KTF:s kosmetiksektion.


Utbrett fusk

Madelaine Edholm påpekar att KTF har som ambition att förmå hemsidorna att bli seriösa, och ger eleven.se eller kicks.se som exempel. 
Med anmälan vill KTF statuera exempel och visa på att det går att göra något åt de oseriösa hemsidorna som kan tjäna en bra slant på att sälja billiga varor från exempelvis Kina i Sverige.

Man vill också komma åt fusket för konsumenternas bästa. Felmärkta produkter eller rena kopior kan göra att man som konsument använder produkter som inte uppfyller EU:s hälsokrav.

Enligt KTF:s egen utredning försvåras kontrollen av att många näthandlare som vill komma undan kontroll inte har egna lager i Sverige. I stället skickas varje enskilt paket direkt från utlandet till slutkunden.

 

Källa: di, dagenshandel

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se