Black Friday är nu bara två veckor bort, och många e-handlare har förstås redan klarlagt hur de ska göra sina rabatter så tilltalande som möjligt på den stora dagen. Men det finns också företag som helt och hållet har valt bort att sänka några priser under den sista fredagen i november.
Nyligen berättade vi till exempel att Vanbruun.com hade bytt ut Black Friday mot Fair Friday.
LÄS ÄVEN: De sågar köpfesten - skakar om branschen med Fair Friday
Nu meddelar skoföretaget och e-handlaren Vagabond att de går på samma linje. För tredje året i rad kommer företaget att skänka pengar till välgörenhet istället för att ge kunderna nedsatta priser. Tanken är att uppmana konsumenterna till att inte köpa mer än de behöver.
Detta gäller ju alltid, men aktualiseras extra under denna helg, säger Vagabonds kommunikationschef Anna Fahle Björcke i ett pressmeddelande.
"Ett alternativt sätt att bemöta Black Friday"
I år kommer Vagabond att skänka tio procent av sina intäkter från Black Friday-helgen till Humanium Metal by IM, ett projekt som syftar till att ta hand om beslagtagna illegala vapen och göra om metallen till ny råvara.
Intäkterna som genereras går till våldsförebyggande projekt och till att bygga fredligare samhällen, detta är helt unikt och något som vi gärna vill hjälpa till att lyfta.
Enligt Vagabond har gensvaret från kunderna varit positivt på alla bolagets 40 marknader under tidigare år som Vagabond uppmärksammat Black Friday med välgörenhetskampanjer.
Vi vill passa på att sätta ljus på medveten konsumtion och visa på ett alternativt sätt att bemöta Black Friday, säger Anna Fahle Björcke.
LÄS ÄVEN: De säljer smycken av illegala vapen: "Vill göra världen bättre"