Förra månaden så meddelade Svensk Handel att modehandeln under februari återhämtat sig, då försäljningen ökat med över 20 procent. Nu visar mars-siffrorna att det inte var en tillfällighet.
Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och e-handel ökade nämligen med nära 36 procent, enligt Stilindex. Och skoförsäljningen, som under februari endast växte med 2,5 procent, ökade i mars med nära 50 procent.
Vi kan konstatera att föregående månads positiva siffror inte var en tillfällighet, utan att modehandeln nu på allvar verkar återhämta sig efter mer än två oerhört tuffa år. Det finns ett behov av att uppdatera garderoben när allt fler återgår till kontorsarbete och sociala aktiviteter, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i en kommentar till rapporten.
Trots starka återhämtningssiffror så ser Svensk Handel dock flera mörka moln på himlen.
Samtidigt som vi gläds åt den positiva försäljningsutvecklingen finns det en del mörka moln som oroar. Omvärldsläget påverkar branschen. Förseningar från Asien och dyra fraktpriser, i kombination med pandemisituationen i Kina och Rysslands krig mot Ukraina är något som oroar våra medlemmar, säger Mats Hedenström.