ANNONS

Skincitys nya rekordår: Omsätter 270 miljoner 2017

Skincitys nya rekordår: Omsätter 270 miljoner 2017
Mikael Kjellman, vd Skincity

Ökar samtidigt lönsamheten.

ANNONS

När Skincity meddelade att 70 procent av företagets aktier hade sålts till detaljhandelsjätten Axel Johnson, var det - även om det var en stor nyhet i sig - egentligen bara slutet på ännu ett framgångsår för den snabbväxande e-handlaren. Och även om ett par veckor av året återstår, kan vi nu avslöja att Skincitys omsättning kommer att landa på cirka 270 miljoner kronor för året som helhet.

LÄS ÄVEN: Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Det innebär att Skincity har vuxit med 46 procent sedan förra året, då omsättningen nådde 185 miljoner kronor.

- Det är en fin tillväxt och vi ökar samtidigt lönsamheten, vilket vi förstås är väldigt nöjda med, säger Skincitys vd Mikael Kjellman till Ehandel.se.

"Axel Johnson har en enorm kunskapsbas"

Och den intensiva höst som Skincity nu lägger till handlingarna, slutade alltså med att företaget fick in en ny majoritetsägare.

- Vi känner att Skincity har en väldigt ljus framtid och att den kan bli ännu bättre med en stark huvudägare. Så det är huvudanledningen till att vi tog det här beslutet, berättar Mikael Kjellman, och fortsätter:

- Axel Johnson är Sveriges näst största aktör inom handel och de har en enorm kunskapsbas som vi är säkra på att vi kommer att ha mycket nytta av.

Lansering i Finland 2018

Mikael Kjellman berättar också att Skincity tilltalades av att Axel Johnson har starka värderingar när det kommer till människor och individer. Han poängterar dock att det hela fortfarande är väldigt nytt, och att det återstår att se exakt hur skönhetsföretaget kommer att påverkas av att bli en del av koncernen.

- Men kort och gott tror vi att det ger oss bättre förutsättningar att nå vår plan.

Som är?

- Vi kommer att fortsätta att förstärka vår närvaro i Norge där vi redan i år har sett en stark tillväxt. Under det första halvåret räknar vi även med att lansera Skincity i Finland, som blir en ny marknad för oss. Huvudfokuset under de närmaste tre till fem åren kommer att ligga på att bli en stark aktör i hela Norden, men långsiktigt vill vi även bygga Skincity internationellt.

"Håller dörrarna öppna"

Axel Johnson, som sedan tidigare äger bland andra Axfood, Dustin, Åhléns och Kicks, har på senare tid ökat sitt intresse för e-handel. Koncernen har via Axfood till exempel investerat i Mat.se, Middagsfrid och Matsmart - och nu kom turen alltså till Skincity.

LÄS ÄVEN: Axfood-ägaren går in i Matsmart - får in 75 miljoner 

LÄS ÄVEN: Axfood: "Middagsfrid är nu en del av Mat.se"

Mikael Kjellman ser positivt på Axel Johnsons e-handelsambitioner, och medger att det förstås inte är en nackdel att ingå i samma familj som till exempel skjönhetsjätten Kicks. Han ser dock en stor skillnad mellan Skincity och Kicks, eftersom den sistnämnda enligt honom har ett mycket bredare erbjudande.

- Våra verksamheter kompletterar varandra, och vi håller dörrarna öppna men kommer att hålla vår position inom hudvård, säger Mikael Kjellman om att Skincity blir en del av Axel Johnson.

Medvetna konsumenter kräver bra service

Mikael Kjellman tycker sig under året ha märkt att något har hänt inom svensk e-handel, särskilt nu under hösten. Konsumentbeteendet av att e-handla har satt sig och konsumenterna har blivit betydligt mer medvetna, tycker han.

- Bolag som är duktiga på kundservice och har ett djupt erbjudande kommer att stå som vinnare framöver. Om ett erbjudande är för brett tappar företaget sin identitet. Det här är något jag tror att vi kommer att se tydligt framöver.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se