ANNONS

Skincitys e-handelspaket blir 100% återvinningsbara: "Win-win-win"

Suwar Mert, vd på PantaPå och Ylva Pagmen, COO på Skincity

Betalar kunden för panten.

ANNONS

Skincity är helt inställda på att alla förpackningar ska vara återvinningsbara. I slutet av februari lanserade företaget möjligheten att panta tomma skönhetsförpackningar som ger kunden fem kronor per förpackning, och nu lanserar Skincitys återvinningsbart emballage. Även detta samarbete är med företaget PantaPå.

LÄS ÄVEN: E-handlarens hållbarhetsdrag: Inför pant på förpackningarna

Samarbetet med PantaPå är en viktig del i ett omfattande hållbarhetsarbete som vi jobbar med just nu. Vår ambition är att bli ledande inom hållbarhet i vår bransch, säger Ylva Pagmen, COO på Skincity, i ett pressmeddelande.

Rent praktiskt går det till som så: man scannar förpackningens streckkod via PantaPås mobilapp och lämnar den sedan vid närmaste återvinningsstation.

Pantsumman, som ligger på 1 krona per Skincity-kartong, kan sedan doneras till välgörenhet, skänkas till en vän eller skickas in på kundens bankkonto. Skincitys emballage går att panta i hela Sverige och fler marknader kommer att lanseras inom kort. Redan under nästa år planerar Skincity att rulla ut konceptet i Norge och Finland.

Fram till idag har man bara sett förpackningar som skräp utan ett värde så fort man har tagit ur dess innehåll. Det vill vi ändra på genom vår lösning, att ge förpackningen det värde den förtjänar, säger Suwar Mert, vd på PantaPå.

På köpet kan varumärkesägaren få statistik på hur många av deras förpackningar som faktiskt återvinns och konsumenterna kan följa sin koldioxidminskning när de återvinner och gör något bra för miljön. Win-win-win.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap