ANNONS

Skincity avslöjar: Därför slutade vi med Black Week

Charlotte Larsson, PR-chef på Skincity, berättar om företagets nya strategi
Foto: Skincity

"Passar oss bättre".

ANNONS

Efter flera år med trafikökningar och hårt försäljningstryck har Skincity i år valt att sätta foten på bromsen gällande Black Friday. Företaget har istället fokuserat på att lyfta fram vad man beskriver som "medvetna köpbeslut" och sin service gällande hudvårdskonsultationer. Det har resulterat i en 100-procentig tillväxt gällande just hudkonsultationerna hittills i veckan.

I år har vi på Skincity valt att frångå Black Friday och Black Week helt som koncept – istället firar vi Cyber Week med våra kunder från måndagen 23 november till måndagen 30 november. Något som känns naturligt för oss eftersom vi är en onlinebaserad e-handel och – framför allt – en servicetjänst med våra kunniga hudterapeuter i fokus, säger Charlotte Larsson, PR-chef på Skincity, till Ehandel.

Företaget har dock erbjudit rabatter även det här året. Erbjudandena har efterlöst varandra i veckan som gått och i dag skyltar Skincity med rabatt på hela sortimentet.

Vi är väl medvetna om att denna helg är den kanske mest köpstarka på hela året och kunderna är köpsugna – inget tvivel om det. Vi vill däremot att man inte bara ska handla för att handla, utan att man ska handla rätt produkter, säger Charlotte Larsson, och fortsätter:

Sen att man kan handla sin hudvård till ett förmånligare pris under vår Cyber Week är naturligtvis något kunderna uppskattar och vi ser en fin försäljning under perioden.

Att ni frångår Black Week till förmån för Cyber Week, är det mer i kommunikationen du menar då? Eller har ni också valt att vara lite mer restriktiva med rabatterna?

Vi frångår Black Week till förmån för Cyber Week konceptuellt för att vi tycker att det passar oss bättre då vi är en onlinebutik och eftersom Cyber Monday, som är sista dagen i vår Cyber Week, är online-motsvarigheten till Black Friday. Vi har lika fina erbjudanden som tidigare år, men det är viktigt för oss att vi faktiskt har riktiga erbjudanden, det vill säga som nu under helgen med 20 procent på hela vårt sortiment. Vi vill alltid ha en tydlig kommunikation mot våra kunder och dessutom kunna ge dem erbjudanden på det som passar just dem från vårt sortiment.

Hur går det med försäljningen hittills?

Försäljningen går helt enligt våra estimat.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se