SkickaTårta.se lanserade under sommaren 2013 sin tjänst i Polen. Redan då berättade man om sina planer på fortsatt expansion utomlands. I början av 2014 fick man även in en investering på 5 miljoner kronor från Industrifonden för att skala upp verksamheten, bland annat med en satsning i Tyskland.
Och man verkar ha fått en kalasstart. Sajten OnlineTorten.de lanserades i april och redan första månaden omsatte tjänsten 200 000 kronor. Vilket är sju gånger mer än SkickaTårta.se omsatte under sin första månad i Sverige, april 2011.
– Tyskarna är galna i bakverk och vi visste att det fanns en stor efterfrågan. Samtidigt har vi lärt oss en hel del genom åren, vi kan arbeta mycket effektivare när vi lanserar på nya marknader, säger Magnus Äng, en av Pastry Swedens två grundare.
Återkommande storkunder
SkickaTårta.se har levererat närmare 30 000 bakverk sedan lanseringen i Sverige och företagsmarknaden är ett viktigt segment. Och så verkar det kunna bli även i Tyskland där det så här långt varit främst större bolag med stora beställningar som stått för merparten av omsättningen.
– Vi har redan hittat återkommande storkunder och det ser verkligen ljust ut för vår tysklandssatsning just nu, säger Magnus Äng.
Källa: Press