När Ehandel nyligen genomförde ett mystery shopper-test blev resultatet, i kategorin inredning, att två av fyra e-handlare inte skickade med en större mängd luft och emballage i paketen. Hur testet gick till, vilka produkter som beställdes i inredningstestet samt vad e-handlaren som skickade med mest luft svarade, hittar ni här.
Undersökningen: Snabba leveranser och luft i paket - 17 e-handlare granskade
Exakt samma produkter inhandlades från alla företag i kategorin. Alla nätbutiker hade därför samma uppgift, men endast Åhléns och Ellos skippade luftkuddar och stora kartonger när koppen och salladsbesticken skulle skickas iväg från lagret.
Vi hörde av oss till dessa företag för att höra vad de har att säga om resultatet. Åhléns kartong var superkompakt och hälften så stor som det största paketet i testet, och Ellos skickade de två produkterna i en påse och i den låg de i varsin tight kartong.
Vi har som mål att packa så omsorgsfullt som möjligt, samtidigt som vi minimerar luften i paketen för att skicka varor till kund på ett så hållbart och kund vänligt sätt som möjligt. Ibland kan dock leveranstiden variera, vilket dels beror på vilken transporttjänst kunden har valt samt om varorna fanns i lagret när order lades. Varorna kan plockas dessutom både från vårt retail- eller e-handelslager eller från ett varuhus, för att kunna erbjuda så konkurrenskraftigt sortiment som möjligt, så det kan också påverka, säger Svante Lindgren, logistikchef på Åhléns, till Ehandel.
Ellos har valt att skicka i princip alla produkter i originalemballage från våra leverantörer eftersom vi ställer höga krav på en effektiv och säker logistik och lagerhantering med minimal miljöpåverkan. Bland annat har vår interna logistikprocess ett sorteringsverk som kräver att produkterna klarar ett visst fall. Därmed kan vi ha minimalt med förpackningsmaterial utöver leverantörens emballage, säger Annika Mårtensson, hålbarhetschef på Ellos Group.
Hur tänker ni kring er packning och emballage?
Vad gäller förpackningar har Ellos en tydlig ambition att minimera luft, optimera mängden paket per binge och använda så bra miljövänliga förpackningsmaterial som möjligt. Ett av våra mål är att få bort all plast i våra förpackningar till 2025, och vi vill även minska mängden förpackningsmaterial, säger Annika Mårtensson från Ellos och fortsätter:
Vi är på god väg och idag använder vi oss av plastpåsar i återvunnen plast samt kartonger. Vi testar även papperspåsar där det är lämpligt. Återvunna plastförpackningar är inte bara effektiva ur ett fyllnadsgradsperspektiv utan de har även ett betydligt lägre koldioxidutsläpp jämfört med vanlig plast.
Vad för tips kan ni ge andra företag som tycker att det är en utmaning att packa kompakt?
Det finns tre saker som jag hade velat trycka på, svarar Svante Lindgren från Åhléns och förklarar:
Det första som vi gör är att vi till exempel använder oss av en packfilm, som man får titta på i upplärningssyfte, som gör att det blir enklare i upplärningen. Det andra är att vi har ett uppstartsmöte på pack varje morgon där vi går genom hur packningen såg ut från dagen innan, detta får vi från vår utleverans. Det bidrar till många bra lärdomar som vi kan lösa på ett bättre sätt nästa dag. Den tredje praktexemplet är att vi har, i samarbete med vår nya emballageleverantör, gjort en övning tillsammans för att gå igenom, sett över och sorterat alla våra storlekar och tagit bort och lagt till dem som behövdes.
Testets uppföljningsartiklar:
Nordic Nest förklarar luft och plast i leverans: ”Mycket kvar att göra”
Boozt och NA-KD förklarar plasten – som Lindex nobbade
Jättens besked efter Ehandels pakettest – ”ska investera stora belopp”
Fraktade jeans med luft och extra emballage – nu förklarar Zalando
Elgiganten förklarar luftig leverans – och dissar plasten
Apoteken talar ut efter stora leveranstestet: “Vi kan bättre”