ANNONS

Skicka Lätt blir dyrare för företag den 1 april

Skicka Lätt blir dyrare för företag den 1 april
Nu får Skicka Lätt nytt pris

I samband med att momsen tas bort på ett antal posttjänster höjer PostNord priset för företag på till exempel den bland e-handlare populära tjänsten Skicka Lätt.

ANNONS

Den 1 april kommer priserna på flera posttjänster att ändras. Bland annat påverkas den bland e-handlare populära tjänsten Skicka Lätt, som dessvärre nu blir dyrare för företag att använda sig av.

Prisökning på 14 procent

I samband med att momsen försvinner blir tjänsten billigare för privatpersoner, men samtidigt dyrare för företag som tidigare ändå inte betalat moms. Till exempel kostade ett paket på 2 kilo tidigare 98 kronor att skicka för privatpersoner och 78,40 för företag. Nu kommer det att kosta 89 kronor oavsett vem som köper tjänsten, vilket blir en prisökning på 14 procent för företagare.

- Anledningen till att vi inte sänker priset med hela momsbeloppet på de momsbefriade tjänsterna är att prisjusteringarna ska kompensera för den kostnadsökning som uppstår när vi inte längre kan göra avdrag för ingående moms på leverantörsfakturor kopplade till momsbefriade tjänster, säger Anne Källgren Jiremar, presskontakt på PostNord.

Vad är det för kostnadsökning?

- När PostNord inte betalar moms på tjänster som säljs får vi inte heller dra av den ingående momsen på fakturor från leverantörer. Det betyder att momsen på leverantörsfakturor blir en kostnad, alltså inte avdragsgill, för tjänster som är undantagna från moms. Det innebär i sin tur att tjänsten kostar mer att producera och prisjustering görs för att täcka den ökade kostnaden för tjänsten.

Det är dock inte självklart vilka leverantörsfakturor som har med de momsfria tjänsterna att göra, får Ehandel.se reda på när vi pratar med PostNord.

-  Tyvärr finns inget glasklart svar på din fråga. I nuläget måste vi hålla oss till schablonberäkningar, säger Anne Källgren Jiremar.

"Har inget val"

Det var efter att EU slagit fast att Sverige inte fick ha kvar moms på samhällsomfattande tjänster, som det bestämdes att momsen skulle tas bort från ett antal posttjänster. Ehandel.se har tidigare berättat att liknande prishöjningar för företag är på gång när det gäller till exempel frimärken för inrikes- och utrikespost, och enligt PostNord finns det ett antal tjänster till som berörs av att momsen plockas bort.

Per Mossberg, kommunikationsdirektör på PostNord, har tidigare sagt till Ehandel.se att det är ett krav enligt lagen att PostNord sätter priser som täcker företagets kostnader, och därför blir prisökningen ett måste.

- Vi har inget val. Hade vi fått bestämma hade vi hållit med den svenska regeringen som ville ha moms på de här tjänsterna. Så det här är inte vårt påhitt, vi följer skattelagstiftningen, sade han i februari.

De nya priserna påverkar inte företag som har tagit fram individuella avtal med PostNord. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se