ANNONS

Skapamer slog 100 miljoner - nya VD:n: "Extremt nöjda"

Rasmus Jung Demse är vd på Skapamer.
Foto: Press

"Hipstertrenden" fick fart på försäljningen.

ANNONS

107 miljoner kronor i omsättning och nästan 7 miljoner i vinst. Så ser Skapamers facit ut efter det senaste verksamhetsåret, som tog slut i september 2021. Under det aktuella året hade e-handlaren en tillväxt på 58 procent.

Vi är extremt nöjda och vi känner att vi verkligen har dragit nytta av pandemin. I Norge och Danmark var tillväxten 64 procent, om än från låga nivåer. Så även där ser vi att vi har en stark potential framåt och nu kommer vi att skala upp bolaget för att ta det till nästa nivå, säger vd:n Rasmus Jung Demse till Ehandel.

Vad är det kunderna är intresserade av?

Jag vet inte om jag ska kalla det en hipstertrend, men vi ser att det stickas och sys mycket i yngre målgrupper också. Så det är jätteroligt. Det finns ett starkt intresse av att skapa själv och det är ju hela vår affärsidé.

Skapamer har haft ett brett erbjudande och etablerat sig som en aktör som säljer “allt till alla”, som Rasmus Jung Demse uttrycker det. En viktig del är dock garn och tyg, ett område som alltså har vuxit i popularitet.

Tidigare var det framför allt den äldre målgruppen som visade intresse, men - till skillnad från många andra e-handlare - har Skapamer alltså i pandemin lyckats växa genom att attrahera fler yngre konsumenter.

Nu ser man att det har smugit sig neråt och att även de som är under 35 handlar allt oftare. Men det är fortfarande ett högt tryck i även den äldre målgruppen så vi har verkligen breddat.

LÄS ÄVEN: På väg mot 200 miljoner - han blir ny VD: "Känns superspännande"

För ett par veckor sedan gick Aller Media, som sedan tidigare ägde en majoritet av bolaget, in och köpte upp den resterande delen av Skapamer. Tillsammans med My Perfect Day utgör Skapamer nu mediebolagets e-handelsavdelning, men tanken är att den ska växa framåt.

Det finns en uttalad satsning om att växa inom e-handel, så det är förstås jätteroligt.

Nu ska Skapamer få på plats en ny strategi och under våren är även dags för en ny plattform. Planen är att fortsätta växa.

Vår förhoppning är att vi ska dubbla omsättningen inom 4 till 5 år, avslutar Rasmus Jung Demse.

På Ehandel Plus kan du läsa mer om plattformsbytet och vilken plattform Skapamer valt att gå över till.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se