Skansen grundades redan 1891 och år idag världens äldsta friluftsmuseum. Förutom en djurparksdel med vilda skandinaviska djur samt tamboskap går det även att få en glimt av mer exotiska djur i Skansen-Akvariet.
På området finns ett flertal scener, restauranger, lekparker och butiker, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till Skansen. Nu ser man till att lansera en e-handelslösning för biljetter samt en shop för Skansens egna produkter och souvenirer.
Går i andra nöjesparkers fotspår
I biljettshopen går det bland annat att köpa entrébiljetter och årskort och efter ett avslutat köp får kunden ett SMS och ett mail med en QR-kod som sedan används vid entré till parken.
Bakom e-handelslösningen står Jetshop som sedan tidigare även levererat multikanallösningar till Liseberg och Parks & Resorts där Gröna Lund, Kolmården, Furuvik, Aquaria och Skaras Sommarland ingår.
– Vi har tagit med oss många års kompetens från att arbeta med nöjesparker som Gröna Lund och Liseberg och investerat i en teknisk plattform helt anpassad för försäljning av entréer, årskort och andra parkprodukter. Kraven på realtidsintegrationer och prestanda är mycket högre än för e-handel av fysiska artiklar, säger Kristofer Hillhammar, CPO på Jetshop.