Niklas Larsson, ehandelschef på Scandinavian Photo, berättar för Internetworld hur de jobbar med ehandeln. Niklas menar på att vanlig handel och ehandel inte är så olika. Det handlar om att förstå grundprinciperna kring handel. Han säger att de jobbar mycket med sunt förnuft och magkänsla. Men att detta även måste kombineras med tester och mätningar för att få bättre resultat.
Ett exempel han tar upp är att de för några år sen reducerade antalet sidor man behövde gå igenom innan köpet var klart. Denna förenkling och reduktion av onödiga steg fick ett stort genomslag. Han berättar, och verkar skämmas lite över, att de fortfarande har krav på inloggning innan man kan avsluta ett köp. Att ta bort kravet på inloggning är något han tror mycket på och det är något de ska införa fort som bara den.
Ett annat område Niklas tycker är viktigt är produktbeskrivningar och produktfilmer. De skriver tydligen alla sina produkttexter själva och har på senare tid skapat produktfilmer för många av produkterna. Att skriva produkttexterna själva, med eget tonfall, finner Niklas ett värde i även om de aldrig försöker införa egna åsikter i texterna. Det ska bara vara tydligt att texterna är ifrån Scandinavian Photo och inte exempelvis Nikon eller Canon. Ett annat sätt att engagera kunder, som de använder, är med kundbetyg och kommentarer och detta tycker Niklas har blivit riktigt lyckat. Han ser inga problem med att vissa produkter får dåligt betyg utan menar på att detta istället pushar folk till de produkterna med högre betyg.
Du kan läsa mer i Internetworlds artikel, t.ex. hur de jobbar med sociala medier.