Eventavdelningen hade förmodligen inte kunnat hoppas på ett lika stort deltagande som i Stockholm, men så blev det, och de fick tyvärr neka ansökande i slutet. Men misströsta inte om du var en av de som stod utan biljett för det kommer ju två till Emeet i år. Ett i Göteborg den 7 september och Emeet Stockholm den 20 oktober.
I går fylldes i alla fall Helsingborg Arena av glada och kunskapstörstande e-handlare. Stolarna räckte inte riktigt till så det var ett mycket bra tryck och hög uppslutning. Vi intervjuade PostNord, som var huvudpartner till Emeet Helsingborg, om hur de såg på dagen och det nya läget.
Richard Lindeen ifrån PostNord intervjuas
Knytkonferensen inleds
Michael Wictor som är VD på Ehandel.se inledde dagen med att berätta om hur Emeet fungerar för de som inte varit med tidigare. Helsingborgs stad som varit mycket tillmötesgående när det kommer till Emeet hälsade också deltagarna, som kom från hela landet, välkomna till sundets pärla.
Direkt efter introduktionen så kickade Antons superpanel igång och började diskutera tillväxt och hur man kan göra för att växa. Det var en del friktion mellan att växa med riskkapital och organiskt, men det mynnade ändå ut i konkreta tips som i många fall gäller båda tillväxtresorna. Oavsett om du växer med kapital eller utan så måste du jobba utifrån kundens behov annars kommer du misslyckas oavsett konstaterades det.
Ett av de mest populära inslagen var tillväxtpanelen
Superpanelen bestående av Sara Wimmercranz, Kristina Jarring Lilja, Jenny Rydhström och Linda Bjernstål var ett av de mest populära inslagen under Emeet när vi frågade deltagarna.
Efter tillväxtdebatten som alla deltog i var det åter till Gridden (schemat) för att planera in dagens sessioner och skriva upp egna nya på de platser som lämnats tomma. Det fanns dock flera sessioner redan ifyllda så att nya deltagare kunde gå på något till en början och få inspiration.
Julius, Jenny, Kristina och Peter i omnidiskussion
Undertecknad höll i en omnikanalsdebatt tillsammans med Jenny Rydhström, Kristina Jarring Lilja och Peter Olsson från Hobbex. Sessionen började lite stökigt då intresset var mycket stort och vi fick möblera om lite i "sessionsrummet" för att få plats med alla. Emeet ska dock gärna vara lite stökigt och inte helt perfekt. Det viktiga är att alla är öppna och redo att dela med sig, oavsett om man sitter på golvet eller i ett fint mötesrum.
Omnikanalsdebatten var spännande och lite hetlevrad kring om omnikanal är lönsamt eller ej och även vilka delar i en omnikanalssatsning man kan dra nytta av. Jenny tryckte hårt på att man måste titta på lönsamhetsaspekten som inte alltid finns där, utan det sades vara ett svart hål där pengar försvinner. Flera påpekade samtidigt att värdet kanske inte syns direkt utan att man måste följa kunderna över flera kanaler för att få hela bilden. Oavsett om det är lönsamt eller ej så höll de allra flesta med om att system för att få omnikanal att fungera riktigt bra ofta saknas idag. Det ska i alla fall finnas massor att förbättra på området.
Nätmaten tar över?
På eftermiddagen var det en livsmedelsdebatt med Mat.se, MatHem och CityGross. Vi var inte på plats, då mycket sker parallellt under Emeet. Vi lärde oss istället mer om "Världens bästa nyhetsbrev" med Contentor, en session som var galet överfull. Contentor hade räknat med en handfull deltagare men det kom runt 50 personer. Men som sagt, det ska vara lite stökigt och efter att ha delat upp deltagarna i olika grupper kunde alla börja att skapa analoga nyhetsbrev med papper och penna. Parallellt gick förstås livsmedelsdebatten där vi bland annat hörde efteråt att man tog upp möjligheten för nätmataktörerna att även köra ut andra e-handlares varor, vilket minst sagt låter spännande.
Rikard Westberg blir grillad av Anton
Eftermiddagen bjöd förstås på fika och efter att man ätit sig tjock på kanelbullar var det, bland mycket annat, dags för en djupintervju på scenen. Anton Johansson intervjuade Rikard Westberg i vad som närmast kan beskrivas som en livesänd Ehandelspodden där vi fick höra historien bakom Rikards väg mot tonertronen.
Rejält gung på båten
Kvällen kantades, och nästan kantrade, av en mellanfest på Sundsbussarna. Det var nämligen relativt hård sjö och de som är ovana vid att tura fann sig lite skrämda av båtens vajande och vågorna som sköljde upp över fönstren. De rutinerade kunde dock njuta av gratis snacks, drinkar och ett härligt gung.
Glada Emeet-deltagare testar att tura
Till vissas enorma lättnad återvände båten, efter en tur till Danmark, till Sverige och Emeet-deltagarna kunde återigen beträda fast mark. Det var dock raska steg över till Resturang Parapeten där underhållning väntade. SVT-profilen Ola Selmén körde lite frågesport med publiken, i barnprogrammet Amigo Grandes anda. Ett oväntat populärt inslag som fick många att vika sig dubbla av skratt. Partners till Emeet fick även utföra diverse obekväma inslag på scenen.
Underhållning på hög nivå
Emeets partners bjuder på sig själva
Efter att Emeet-deltagarna dansat fågeldansen och mättat sina magar tog sig alla vidare till baren där kvällen fortskred i vanlig ordning. Vi ska inte avslöja några detaljer men det var en hel del stora e-handelsprofiler som tog till dansgolvet senare under kvällen.
Kolla även in: Bilder från Emeet Helsingborg