ANNONS

Ska krossa "gigantiskt oligopol" - satsar först på omnihandeln

Grundarna Maciej Strama, Gustav Buder och Eric Johansson
Foto: Paytrim

"Kommer erbjuda ett bättre sätt att ta betalt online".

ANNONS

Får några veckor sedan så gick företaget Paytrim ut med storslagna ord om att revolutionera branschen inom kortbetalningar. Man hade då tagit in 44 miljoner kronor från bland annat bankprofilerna Michael Wolf och Anna Storåkers. Planerna sades vara stora och man kikade redan på en internationell utrullning.

Det finns ett enormt behov av en spelare som utmanar status quo och kan tillföra värde till handlarna. Där vi ser oss som David i kampen mot Goliat. Branschen liknar ett gigantiskt oligopol med bara ett par stora aktörer, som idag inte hjälper till att utveckla alla företagare som är helt beroende av deras tjänster, både i Sverige och utomlands, sade medgrundaren Gustav Buder, och lovade att sätta press på hela branschen.

Paytrim jobbar alltså främst med kortbetalningar och man har bland annat lanserat en plattform för kortinlösen för fysiska butiker, där företaget tar hand om hela processen. Enligt bolaget är man det första nya företaget inom segmentet på mer än tio år.

Vad är det med kortbetalningar som är krångligt i dag?

Vi tar bort friktion och skapar värde för våra kunder. Enkelhet och ett automatiserat förhållningssätt i allt vi gör, att det tar minuter istället för veckor att bli kund för att nämna ett konkret exempel. Detta tack vare en egenutvecklad betalplattform som tar oss in i framtidens betallandskap, säger medgrundaren Eric Johansson till Ehandel.

Företaget ska samtidigt inte vara begränsade till endast kortbetalningar.

Vi har valt att först börja med kort som står för över 80 procent av alla betalningar mellan företag och konsumenter i fysisk butik. Men vi är agnostiska till olika betalmedel och kan enkelt anpassa oss till olika befintliga som kommande betalmedel i plattformen, säger Eric Johansson.

Kan er tjänst även vara relevant för e-handelsföretag?

Om man är omnihandlare så ja! Vid lansering riktar sig tjänsten till fysiska butiker (kortterminaler), men vi kommer även att hjälpa e-handelsföretag att få en enklare och mer transparent lösning framöver. Vi kommer att erbjuda ett bättre sätt att ta betalt även online, och vi kommer först satsa på verktyg för omnihandeln där vi ser stor utvecklingspotential.

Ska man använda er som komplement?

Tanken är att man ska använda oss fullt ut och slippa ha avtal med många olika aktörer. På så sätt blir administrationen mindre. Handlaren får också en bättre överblick över vad man har för kostnader per transaktion och varför, det vill säga vad man faktiskt betalar för. Något som inte alltid syns idag och det vill vi ändra på och ge den här branschen transparens.

Som tidigare nämnts så finns alltså även planer på att utöka tjänsten och expandera från endast kort.

Över tid kommer vi samla alla populära betalmetoder i en plattform, snarare än ett eller tre olika avtal för handlaren. Det är vi övertygade om gynnar både handlare och kunder, säger Eric Johansson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se