Plattformen har 40 000 kreatörer men siktar på att ansluta många fler.
Marknadsföringsplattformen Shopmy hjälper kreatörer att få kontakt med varumärken och att tjäna pengar på sitt innehåll.
Företaget grundades 2020 av vd:n Harry Rain och förser kreatörerna med verktyg för att kunna tjäna pengar på produktrekommendationer. Till exempel genom digitala skyltfönster, annonslänkar och direktkontakt med varumärken genom chattar.
För varumärken är plattformen ett sätt att upptäcka kreatörer och influencers att samarbeta med och enligt företaget har redan ett tusental varumärken anslutit sig. Bland dem finns bland annat jättar som Nike och Chanel.
Shopmy låter också varumärken se alla organiska inlägg de omnämns i på Tiktok, Youtube och Instagram, i ett och samma flöde. Flödet inkluderar även händelser som inte längre är tillgängliga. Enligt företaget tittar man också på att integrera plattformar som Pinterest i flödet.
Pressutskick för över 20 miljoner kronor
Företaget introducerade nyligen “Lookbooks”, en funktion som gör det möjligt för varumärken att skicka ut en förfrågning gällande pressutskick och gåvor, så att kreatören kan välja produkter som passar deras innehåll. En funktion som påminner om grunden till svenska Venture sights kommande app och “ digitala showrooms”.
Sedan lanseringen för fyra månader sedan ska “Lookbooks” ha distribuerat pressutskick till ett värde av över 2 miljoner dollar, enligt ett uttalande till Techcrunch.
Investeringar ska få nätverket att växa
Företaget ska nu ha tagit in 18,5 miljoner dollar, drygt 190 miljoner svenska kronor, för att skala upp nätverket som redan innehåller 40 000 kreatörer. En av dem är Alix Earle, som har 3,5 miljoner följare på Instagram och 6,5 miljoner följare på Tiktok.
För närvarande är det bara profiler inom skönhet, livsstil och mode som kan ansluta sig, men företaget planerar att acceptera influencers inom andra segment. Utöver att utöka sitt nätverk ska investeringarna också täcka produktutveckling och anställningar.
Shopmys affärsidé grundar sig på att de tar provision på försäljningen som drivs av kreatörerna. Företaget påstår själv att deras andel är “liten”, men vill inte avslöja den exakta siffran. För de varumärken som vill ansluta sig är det däremot inga småsummor. Abonnemangen börjar på 999 dollar, alltså strax över 10 000 kronor, per månad och blir dyrare ju fler funktioner man vill ha.